- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 158820 - 120/5
- وزن: 0.60kg
یوگای پاتنجلی
نویسنده: میرچا الیاده
مترجم : علی صادقی شهپر
ناشر: کتاب پارسه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 204
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1396 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
مراقبه در مکاتب عرفان هندی
اساسا خود همین کلمه یوگا است که این تنوع زیاد معانی ضمنی را ممکن ساخته است. در حقیقت اگرچه یوج از لحاظ ریشه شناسی به معنی «به هم پیوستن» است، روشن است که عمل به هم پیوستن در «پیوند» باید به پیش فرض هایی مثل سابقه وضعیت جدایی از پیوندهایی بینجامد که روح و جهان را یکی می کنند. به عبارت دیگر، رهایی را نمی توان به دست آورد مگر این که شخص ابتدا خود را از جهان جدا کرده یا این که شروع به دست کشیدن از چرخه کیهانی کرده باشد وگرنه در بازیافتن خویش یا در چیره شدن بر خویشتن هرگز موفق نخواهد شد....
حتی یک جنبش معنوی در هند نمیتوان سراغ گرفت که به یکی از انواع یوگا وابسته نباشد، زیرا یوگا بعد خاصی از تفکر هندی است. در تحلیل نهایی، بخش اساسی تاریخ هند را در حقیقت تاریخی از اشکال و صور گوناگون به نام عمل یوگایی تشکیل میدهد. مساله فوق زمانی آسان فهمیده میشود که یادآور شویم سرزمین هند از زمان اوپانیشادها به طور جدی تنها با یک معضل بزرگ – ساختار وضعیت انسان – درگیر بوده است. در نقاط دیگر، فیلسوفان، اندیشمندان و مرتاضان عمر خود را با انضباط بینظیری برای تحلیل “وضعیت”های گوناگون انسان سپری کردهاند…
هدف میرچا الیاده در کتاب یوگای پاتنجلی، معرفی آن بخش از یوگا است که پاتنجلی آن را به نام یوگاسوتره در قرن دوم قبل از میلاد تنظیم و تدوین کرده است. او ضمن معرفی یوگای پاتنجلی، به ارتباط آن با مکتب سانکهیا (فصل اول کتاب) و سایر مکاتب و افکار هندی مثل دین بودایی، تانترا و ریاضت گرایی (فصل سوم و چهارم) می پردازد. اساس کار الیاده در این کتاب، خود یوگاسوتره ها، تفاسیر آن و نیز نظرات اشخاص معروفی چون داسگوپتا، کیث و دیگران بوده است.
فهرست
یوگای پاتنجلی
فنون یوگا
مرتاضان، اهل خلسه و مراقبهکنندگان در هند باستان
بودیسم، تانتریسم و هاتهیوگا
اصطلاحات
منابع متن اصلی
واژهنامه
نمایه