- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 165808 - 94/2
- وزن: 0.70kg
گیل گمش
مترجم: احمد شاملو
تصویرگر: مرتضی ممیز
ناشر: چشمه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 315
اندازه کتاب: رحلی - سال انتشار: 1382 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور
... غم نامه ی گیل گمش، در اصل، تذکره ای عمیق از سرگذشت آدمی و گذاری از خرافات مطلق به واقعیات نسبی تر است.
لوح یازدهم توفان فراگیر نوح را روایت می کند که در آن تبار انسان از انهدام مقدر می گریزد. جوانی انکیدو یادآور نخستین دوره های زنده گانی انسان است که در اعتماد کامل میان جانوران دیگر در کنار طبیعت زندگی می کرده است و رویکرد او به زنده گی متمدنانه نشان مرحلی است که گروه های انسانی از قبیله نشینی به واحدهای شهری کوچ می کنند؛ و بی فایده نیست که در این حرکت تکاملی، از یک سو به جای گاهی توجه کنیم که حماسه به جنس مونث انسان می دهد که تعلیم کننده ی فرهنگ است و ازسوی دیگر به آن شکارچی «یکجانشین » که موجودی وحشی و انگل طبیعت است....
گیلگمش ، پادشاه اوروک که در حدود 125 سال بر سومریان حکمرانی می کرد و همراهش انکیدو تنها قهرمانانی هستند که از ادبیات باستانی بابل زنده مانده اند و در این شعر حماسی که به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح تعلق دارد، جاودانه شده اند. آنها با هم به جنگل سدر خدایان سفر می کنند ، گاو مقدس را شکست داده و غولی به نام هومبه به را به قتل می رسانند.
هنگامی که انکیدو می میرد ، گیلگمش اندوهگین می شود و اندوه و ترسی از مرگ بر وجودش چیره می شود و او را وا می دارد تا در پی راز زندگی ابدی برود. گیلگمش حماسه ی بی پایان اخلاق ، تراژدی و ماجراجویی ناب است شاهکاری ادبی است که به جستجوی انسان برای جاودانگی می پردازد.
اسطوره گیلگمش به نوعی قدیمی ترین اسطوره در جهان است. این داستان در ظاهر ساده و فراواقع گرایانه در باطنش اما از مضامین فلسفی سود می برد. داستان تکامل و رنج و به پوچی رسیدن انسان است. خواننده در ظاهر با دو قهرمان آشنا می شود اما آن ها دو نیمه مکمل یگدیگر هستند. گیلگمش نیمه ی مردانه و انکیدو نیمه ی زنانه است چنان که انسان نیز از دو جنس نر و ماده تشکیل شده و می خوانیم در هنگام مرگ انکیدو، گیلگمش توری سپید بر او می اندازد همچون توری که بر عروسان می اندازند.
گیل گمش از لحاظ تاریخی پنجمین پادشاه از نخستین سلسله ی سلطنتی سومر است که پس از توفان نوح در یک دوره ی ۱۲۵ساله برسومریان حکم می راند. اما این پادشاه فراواقعی که در آغاز دومین هزاره گرد پایتخت اش حصار می کشد ظاهراً باید شاهی افسانه یی باشد.
گیرم یک سند مشخص در دست است که نشان می دهد آنچه او در معبد نیپ پور انجام داده واقعیتی تاریخی است و در این صور متحمل است که شاه گیل گمش در بیست و هشت قرن پیش از میلاد حقیقتاً در اوروک نقش مهمی ایفا کرده باشد.در آغاز دومین هزاره گرد پایتخت اش حصار می کشد ظاهراً باید شاهی افسانه یی باشد.