- موجودی: موجود
- مدل: 45689 - 39/4
- وزن: 0.10kg
کیفر سرقت در اسلام
نویسنده: منوچهر صدوقی
ناشر: صدر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 24
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1358 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو
مروری بر کتاب
حکم قطع دست دربارهٔ سارقی اجرا میشود که به حد بلوغ شرعی رسیده باشد، در حال سرقت عاقل باشد، با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد و بداند که مال غیر است و ربودن آن حرام است.
همچنین در این قانون آمدهاست که سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد، سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد و مال دزدی از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد و ارزش آن هم از یک چهارم گرم طلا بیشتر باشد.
سید محمد جواد غروی استدلال میکند که چون معنای آیه در معنای ید مجمل است، غرض، صدور حکم بریدن دست نبوده و معتقد است ید در آیه به معنای قدرت بکار رفته زیرا آن که میدزدد با تکیه بر مقام و منصب و قدرتی است که توان و ابزار و امکان دزدیدن را برایش فراهم میآورد.
بنابراین باید دست او را از مقام و قدرت قطع نمود یعنی توان و ابزار دزدی را از او گرفت و اگر کسی به جهت نیاز و فقر دست به دزدی زد، حرج و گناهی بر او نیست و با توسعه عدالت و عادلانه ثروت باید دست او را هم از این کار قطع نمود. این معنی در لغت و ادب و روایت وارد است.