- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 153091 - 209/5
- وزن: 0.30kg
کمک کن تو را دوباره به دنیا بیاورم!
شاعر: احمد فریدمند
گردآورنده: رایحه مظفریان
ناشر: تخت جمشید , قشقایی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 112
اندازه کتاب: وزیری لب برگشته - سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
آثاری از فرشته محمدشاهی
مصور - رنگی - گلاسه
هدف از گرد آوری این کتاب آثار مجسمه های فلزی فرشته محمد شاهی (کمک کن تو را دوباره به دنیا بیاورم) که تلفیق و همنشینی آفرینش های بازیافتی فرشته محمد شاهی و اشعار زیبای احمد فریدمند(الف-روز) است ، یاد آور حضور گرم دو عنصر اساسی در زندگی روزمره ی انسان هایی است که شبانه روز از کنار طبیعت و صنعت عبور می کنند و بی اعتنا زمین را به حال خود رها کرده اند...
خانم فرشته ی محمد شاهی شیرازی با فلزات آن هم دور ریخته ی فلزات بازی می کند ، مجسمه هایی می سازد که گویای یک اندیشه ی هنری است و یک امپرسیون به ذهن آدمی می آورد. کار او طبعا با آتش و آهن و آب است همان که خاقانی در حق آن فرموده:
آتش ز آهن آمد و ، زو گشت آهن آب
آهن ز خاره زاد و از او خاره گشت سست
و این آشتی میان آب و آتش و آهن مجسمه هایی آفریده که برای هر بیننده پیغام خاص خود را دارد...به تعبیر خود خانم محمد شاهی که شعر هم می گوید و در اول این یادداشت قسمتی از شهر او ، اشاره به شهد زمین آمده اکنون همان حدید که صاحب الناس بوده است کل دنیا را در محاصره ی خود در آورده زنجیری از اسارت بر دست و پای آدمیزاد بسته ، (تصویری که در یکی از همان مجسمه ها دیده می شود.) دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی
اسب راهوار زمین ، مسافت بی مقصد خود را می پیماید و سوار پهلوانش ، مصر در بستن دست آزادی خود است به راستی پیام فرشته محمد شاهی در آفرینش این تندیس های فلزی چیست؟
تا روزگاری نه چندان دور ، مجسمه سازان از بهترین سنگ ها و عالی ترین مصالح برای آفرینش هنری سود می بردند و این البته اقتضای چنان وضعیتی بود! اما هنرمند معاصر ما ، فرشته محمد شاهی با رویکرد خود در "ارزش زمین" و "لذت زیست" و "هوای پاک" ، از دور ریز ها و آلوده کننده ها برای چند منظور سود جسته است:
الف- استفاده ی بهینه از مواد مصرفی به خلق زیبایی و مهندسی حجم لزوما در استفاده از بهترین مصالح نیست!
ب- اینکه هنر تندیس گری می تواند بیان گر اندیشه های اسطوره ای ، حماسی ، تراژیک ، نمادی ( سمبلیک) زد جنگ ، عاشقانه و حتی مذهبی و اعتقادی باشد.
ج- تفاوت آشکار در بازیافت صنعتی و هنری (بازیافت هنری برای کسب لذت و نگاه دقیق به رفتار آدمی با خودش ، در آینه ی سه بعدی حجم ، هجو و طنز
د- "تاریخ مصرف گذشته" برای ما حکم " از خود رانده" را داشت ، با ایجاد فرم ، از بی فرمی ، و پیوند آن ها به شکل هنری دوباره به تجدید حیات شان به شکلی متعالی تر ادامه خواهند داد.
فرشته محمد شاهی که خود نیز شاعر است از من به عنوان "شاعر" و "معاصر" خواست تا قضاوت و تاثیر هنری خود را نسبت به تک تک آثار ایشان بیان کنم و من نیز این مهم را پذیرفتم.همه ی این شعر ها تنها به عنوان "یک برداشت " ، "یک تلقی" و "نوعی تاویل" به بضاعت اندک خود تنظیم کرده ام. بینندگان این آثار حجمی مجازند همان گونه که دوست دارند آن ها را ببینند و بررسی و نقد نمایند...
هر اثر هنری از عواملی که در اندیشه ی هنرمند تأثیر گذار است،به وجود می آید که در یک مرحله باقی نمی ماند و تحت عوامل مختلف تغییر خواهد کرد.آثارم هر کدام حرف خود را می زنند مثل تفاوت بین خودشان.شاید هیچ کدام معنی حرف یک- دیگر را نفهمند. فقط به واسطه ی فلز بودنشان می توانند ژست تفاهم بگیرند. این حجم ها بااستفاده از ابزارهای ساده و دورریز فلزّات ساخته شده که 39 اثرآن در نگارخانه ی وصال شیراز تحت عنوان شقایق از تاریخ 15الی 21 مرداد 84 در معرض دید عموم قرار گرفت.
پیوندها غالباًبا در هم پیچیدن فلز، پیچ و مهره، سیم و در بعضی موارد سیمان،رشته های ابریشمی همراه با چسب قطره ای می باشد که، پیوند محکمی بین اجزاء این تندیس ها به وجود آورده است. آثار ارائه شده طول و عرض و ارتفاع زیادی ندارند و کاملاً با ایجاد حجم به وسیله ی جوشکاری متفاوت اند. این حجم های فلزی به جز دو مورد جزئی رنگ نشده هستند.
به این دلیل که قطعه ی به کار رفته برای دیگران قابل تمیز باشد.من از کودکی در ارتباط با مادری بوده و هستم که هیچ چیز را دورریز نمی داند. از گِلی که همراه سبزیجات می خرید تا هسته و کلاهک خرمای مصرفی. او از تیغ و استخوان های سر، مرواریدهای چشم، پاره سنگ های کوچکی که در سر بعضی ماهی ها بود، اشیاء زینتی مختلفی را خلق می کرد. پس می توان گفت این دریچه را او به روی من گشود.