- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 175060 - 54/5
- وزن: 0.30kg
کتاب شناسی نگارگری ایران
نویسنده: محمد گلبن
ناشر: نقره
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 248
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1363 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو
مروری بر کتاب
مصور
نقاشی - مینیاتور - تذهیب - نمایشگاهها
از آغاز تا هزار و سیصد و پنجاه و هفت خورشیدی
مکتب هرات در زمان زمامداری شاهرخ در هرات پایهگذاری شد. این سبک در دوره سلطان حسین بایقرا پیشرفت زیادی میکند ، اما در سال 1507 میلادی با حملهء ازبکها رشدش متوقف میشود.سنت کارگاهی که ره آورد ورود ایلخانان به ایران بود در این دوران نیز تداوم می یابد و کارگاه بایسنقر میرزا و سپس کارگاه سلطان حسین بایقرا مرکز فعالیت هنرمندان مکتب هرات می شود.
شاهزاده بایسنقر میرزا و پدرش شاهرخ از جمله مشوقان بزرگ سبک هنری یا مکتب هرات بودند. بایسنقر گرایش شدیدی به ماندن در هرات داشت و مورخان یکی از دلایل ماندگاری بایسنقر در هرات را ، شکوفایی حیات فرهنگی در آن شهر میدانند که بایسنقر میتوانست علایق سرشار هنری و فکری خود را در آن شهر به خوبی تعقیب کند..
پس از آنکه بایسنقر از نبردِ پیروزمندانه با ترکمانان در 823 بازگشت و مولانا جعفر تبریزی ، بعدها ملقّب به جعفر بایسنقری ، استاد مسلّم خط نستعلیق و سایر استادان فن را از تبریز به همراه آورد ، هرات تبدیل به مرکز هنر خوشنویسی شد. توفیق شاهرخ در تسخیر تمامی قدرت در هرات و توجّه وی و بایسنقر به هنر، بسیاری از هنرمندان را از اقصی نقاط ایران به هرات کشاند و سبب شد که مراکز مهم پیشین اهمیت و اعتبار خود را از دست بدهد و در مرتبهای نازلتر قرار گیرد.
کانون هنری بایسنقر در هرات به نام دارالصنایع کتاب سازی معروف بود و کتابهای پدیدآمده در دوره بایسنقری شامل نفیسترین مینیاتورها و استادانهترین خوشنویسیها هستند که به زیبایی تمام صحافی و جلدآرایی گشتهاند.