- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 180761 - 80/4
- وزن: 0.80kg
کتاب حیات
نگارش: و. م. میلر
ناشر: بروخیم
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 450
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1319 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو ؛ با گالینگور صحافی شده
مروری بر کتاب
تفسیر انجیل یوحنا
آیه: این نور در تاریکی میدرخشد و تاریکی آن را درنیافته است. (یوحنا 5:1)
تفسیر:
درست همانگونه كه شمع كوچكي بر تاريكي اتاق غالب است، نور مسيح نيز بر ظلمت عالم غلبه ميكند. تاريكي هرگز نميتواند بر نور چيره شود. بدينسان نور مسيح در تاريكي گناه و بي ايماني ميدرخشد، ليكن تاريكي آن را درنيافت! (- برخي از ترجمههاي كتابمقدس بهجاي كلمه دريافت، "غلبه يافتن" را بهكار ميبرند. واژه يوناني هر دو معني را در بر دارد. هر معني كه بهكار رفته باشد، صحيح است.) تاريكي نميتواند خدا يا مسيح را دريابد.
آناني كه ذهنشان توسط گناه و بي ايماني تاريك و كور شده، نميتوانند نور خدا را ببينند. ايشان از ديدن آن خودداري ميكنند، زيرا ترجيح ميدهند كه در تاريكي زندگي كنند..
در بررسی اجمالی انجیلهای چهارگانه در مییابیم که سه انجیل «مِرقُس»، «مَتّی»، «لُوقا» از لحاظ سبک و سیاق با هم شباهتهای بسیاری دارند، چنانکه محققین مسیحی آنها را به نام انجیل «ملَخَّص یا مجمل» می خوانند و این منظور را با عبارت synoptic که واژه «یُونانی» به معنی «همراه دیدن» و «مشاهده ای» است، بیان می نمایند. بنا بر اجماع علمای صاحب نظر مسیحی، متی به غیر از منابع مستقل خود، از مکتوب مرقس استفاده نمودهاند و لوقا نیز علاوه بر آن منابع مستقل خود، از مکتوب متی و مرقس بهره گرفته است.
در انجیل یوحنا، از طبیعت الوهی عیسی بیشتر و واضحتر از سایر اناجیل بحث شده و احتمالاً او سعی کرده تا انجیلی بنویسد که بر طبق آن، مسئله الوهیت را همانطور که معاصر او «پُولس قِدیس» وضع کرده بود، بیان کرده باشد. اما در عین حال سعی نموده تا مسیح را با شخصیت عیسی ناصری تاریخی که در دیگر اناجیل معرفی شده است منطبق سازد تا منشأ کلامش معیّن باشد. او هر چند عیسی مسیح را یک فرد بشری در این جهان توصیف می کند اما در عین حال وی را به عنوان «قُوه خَالقِه» کلمه، در مقام اُلوهیت و ازلی معرفی می کند که قبل از حیات وجود داشته است.
زمانی که هنوز هیچ چیز نبود، «کلمه» وجود داشت و با خدا بود. او همیشه زنده بوده است و خود او خداست. هر چه هست، بوسیله او آفریده شده است. زندگی جاوید در اوست و این زندگی به تمام مردم نور میدهد. «یُوحنّا» فرزند «زُبدی» و از اهالی شهر «صِیدا»، در استان «جلیِل»، از سرزمین «یهودیه» بود. او مانند پدر و برادرش به ماهیگیری اشتغال داشت، و از آن راه امرار مُعاش میکرد . اما در همان اوایل قیام عیسی مسیح با ملاقاتی که با او داشت، مجذوب تعالیم وی شده و به او ایمان آورد. پس دعوتش را به جان خریده و زندگی معمولی خود را رها کرد و جزء همراهان دائمی او گردید.
بدینگونه یوحنا، یکی از شاگردان نزدیک و از حواریون مشهور عیسی مسیح شد. نام او در انجیلهای دیگر نیز بارها آمده است، و در طول تاریخ مذهبی مسیحیت مکرراً از او یاد می شود .
او نویسنده انجیل معروف یوحنا و آخرین کتاب عهد جدید یعنی «مُکاشِفات یُوحنّا» است. احتمالاً او قبل از عیسی شاگرد «یَحیی تعمید دهند»(پیامبر) بوده است و یحیی وی را به مسیح ارشـاد نـموده است. او از همه حواریون جوانتر بود و پس از عیسی (ع) زنـدگی نسبتاً طولانی ( 94 سال ) داشت .
طبق روایات، وی فردی شجاع و در عین حال بردبار بود و در تمام صحنهها قیام عیسوی، حتی دستگیری و (به اعتقاد مسیحیان ) مصلوب شدن عیسی (ع) با وی همراه بوده است، در صورتی که در آن هنگام دیگر شاگردانش همه گریخته بودند. از این رو گزارش انجیلی او از لحاظ محتوایی و روایی نسبتاً کامل و دقیقتر میباشد. چنانکه حوادثی در آن ذکر شده که در دیگر اناجیل یا ذکر نشده و یا ناقص بیان شده است. با این وجود حجم آن از دو انجیل متی و لوقا کمتر است. انجیل یوحنا به 21 باب تفکیک شده که مانند دیگر اناجیل موضوع بندی گردیده است، عبارات های و جملات بابها نیز شماره گذاری شده، که آنها را به بندهای کوچک تقسیم نموده است (ترجمه عهد جدید، انجمن 1365). یوحنا انجیل خود را احتمالاً در اواخر عمر، نگاشته است. چنانکه مورخان مسیحی زمان نگارش آن را در سالهای110تا 130 میلادی میدانند.