- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 177218 - 65/5
- وزن: 1.00kg
چگونه کارگردانی کنیم
نویسنده: دانیل آریخن
مترجم: عباس اکبری
ناشر: نیلوفر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 680
اندازه کتاب: رقعی گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 6
مروری بر کتاب
مصور
دستور زبان فیلم
فیلم خوب،تنها نتیجه اندیشه های خلق الساعه نیست.بلکه نتیجه شناخت و آگاهی نه فقط نسبت به زندگی و دنیایی که آن را به تصویر میکشد که شناخت از تکنیکی هم هست که برای ارائه بهتر اندیشه های درون فیلم ها به کار گرفته میشود. اما قواعد دستور زبان سینما زمان درازی بر روی پرده وجود داشته اند.این قواعد را در فیلم سازانی به کار گرفته اند که چه از نظر سبک کار و چه از نظر جغرافیایی فاصله ای طولانی با یکدیگر داشته اند.
فیلم سازانی چون کوروساوا در ژاپن،برگمن در سوئد ، فلینی در ایتالیا و دیگران. اینان و بی شمار دیگر سینماگران از این مجموعه قواعد کلی برای حل مشکلات روایت دیداری داستان در سینما،بهره جسته اند.هدف این کتاب ثبت منظم و نظام مند راه کارهای امروزین برای مشکلات قابل تصور در روایت سینمایی است.
آریخن در این کتاب کوشیده تا هر چه یک فیلمساز مبتدی برای ساختن یک فیلم مطلوب نیاز دارد، به او آموزش دهد. این کتاب در بیستوهشت بخش نوشته شده است. از مفاهیم انتزاعی مانند زبان فیلم به مثابهی یک نظام ارتباط بصری شروع میکند و تا توضیح زوایای دوربین و تدوین و اهمیت حرکت در سینما پیش میرود.
نویسنده در مقدمهی کتاب میگوید که شایستهترین فیلمهای تاریخ هنوز ساخته نشدهاند. از خوانندگان این کتاب میخواهد که بکوشند یکی از سازندگان این فیلمها باشند؛ زیرا تماشاگران زیادی در سرتاسر دنیا به انتظار ساخته شدن فیلمهایی نشستهاند که قرار است برترین فیلمهای تاریخ سینما باشند.
سینما با سرعتی شگفت انگیز به ویژه در قالب روایتی، تکامل پیدا کرده است. دوربینهای سبک، ضبطهای قابل حمل و پیشرفتهای فنی دیگر و نیز هزینه اندک کرایه وسیله نقلیه و فیلم خام و ظهور و چاپ ارزان امکان ساختن فیلم کاملا حرفهای و کم بازیگر را تقریبا برای همگان فراهم کرده است. اگر رویای نسل گذشته این بود که رمان بزرگی بنویسند، به نظر میرسد که هدف نسل جوان ساختن فیلمهای بسیار خوب است.
این کتاب در اصل به این قشر و کسان دیگری که روز به روز بیشتر به فیلم و رسانههای تصویری دیگر روی میآورند، تقدیم میشود. این کتاب طراحی شده تا تعداد سالهای کارآموزی کاهش پیدا کند و از کار نه چندان قابل اتکای جمع آوری تکه پارههای اطلاعات از این جا و آنجا و تدوین قواعد بنیادی روایت فیلم اجتناب شود.
در اینجا با نظریهها مواجه نمیشوید، بلکه با حقایقی رو به رو میشوید که طی دورهای طولانی به وسیله فیلمسازان دنیا به محک آزمایش درآمده و ثابت شدهاند و میتوان فورا آنها را در مورد هر فیلمی، اعمال کرد. قواعد درست و امتحان شده زبان بصری که در این کتاب دسته بندی شده اند، سالها به قوت خود باقی خواهند ماند. از این نظر مطمئن باشید. همان طور که در نسخه جلد گالینگور گفته ام، شایسته ترین فیلم های عصر ما هنوز ساخته نشده اند.
بیایید بکوشیم یکی از کسانی باشیم که این فیلمها را خواهند ساخت. تماشاگران بسیاری در سرتاسر دنیا منتظر دیدن این فیلم ها هستند. کار روی کتاب تقریبا بیست سال طول کشیده و با حرفه شخصیام که فیلمسازی است، همراه بوده است. امیدوارم سعی ناچیزم به کسانی که مانند مؤلف، کار خود را شروع کرده اند و یا در کشورها و مناطقی دیگر، در شرف اقدام به أن هستند، کمک کند.»
در این کتاب چگونه کارگردانی کنیم با نظریه ها مواجه نمی شوید، بلکه با حقایقی روبرو میشوید که طی دوره ای طولانی به وسیله فیلمسازان دنیا به محک آزمایش در آمده، و ثابت شده اند و می توان فورا آنها را در مورد هر فیلمی اعمال کرد.سن، ملیت یا زمینه رشد اجتماعی فاقد اهمیت است. آنچه مهم است، این است که شما چیزی برای گفتن دارید که می تواند و باید از طریق رسانه فیلم به روش خاص شما و با اصطلاحات ویژه شما بیان شود. بزرگترین فیلم های عصر ما هنوز ساخته نشده اند.
فهرست
اهمیت تدوین موازی
اصل مثلث
گفتوگوی دونفره
گفتوگوی سه نفره
الگوهای تدوین برای صحنههای گفتوگودار ساکن
ماهیت حرکت در سینما
حرکت در چارچوب پرده
حرکت ورود به نما و خروج از آن
بیست قاعدهی بنیادی برای حرکت دوربین
حرکت تراولینگ دوربین
تدوین در دوربین
نقطهگذاری فیلم