- موجودی: موجود
- مدل: 195493 - 54/2
- وزن: 0.50kg
پیروزمندان مظلوم جهان
نویسنده: محمدعلی کاظمینی بروجردی
ناشر: بوذرجمهری
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 352
اندازه کتاب: رقعی گالینگور - سال انتشار: 1350 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : نو
مروری بر کتاب
ارزشیابی معصومین در اعجاز و نصایح
معصومين از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلم تا امام زمان (علیه السلام) آگاهترين افراد به قرآن بوده و مى باشند. ازاين روى براى دريافت اعجاز قرآن و معرفت به آن، مرورى بر كلام آن برگزيدگان الهى مىنمائيم و از درياى بى كران علم و دانش آنها، بهره مى بريم.
اصل معجزه از پیامبران است که برای صدق نبوّت خود، معجزه از خود نشان می دادند و موجب ایمان و اعتقاد مردم به توحید و نبوّت می شدند. چنان که قرآن از دو معجزه بزرگ موسی(ع) در برابر فرعونیان یعنی معجزه عصا و ید بیضاء، تعبیر به برهان کرده و می فرماید: «فذانک برهانان من ربّک ؛ این دو (عصا و ید بیضاء) دو برهان از طرف پروردگارت می باشند.» و درباره ناقه صالح معجزه حضرت صالح پیامبر، می فرماید: «هذه ناقة اللّه لکم آیةٌ ؛این شتر الهی برای شما معجزه ای است.»
پیامبران به ویژه پیامبران اولواالعزم برای اثبات نبوت خود دارای معجزه بودند، و در قرآن مجید معجزات مختلفی از معجزات پیامبران مانند نه معجزه موسی(ع) و مرده زنده کردن عیسی(ع) ذکر شده، و از غیر پیامبران نیز در قرآن معجزاتی ذکر شده مانند معجزه عفریتی از جن و آصف برخیا و ...
امّا واژه کرامت: در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است، و در اصطلاح علم کلام، کارهای خارق العاده ای که از پیامبران برای اثبات نبوت صادر می گردد با نام معجزه خوانده می شود، و همین گونه کارها از غیر پیامبران، با نام کرامت ذکر می شود. بنابراین کرامت اصطلاحی در گفتار متکلمین به علم کلام، همان معجزه ای است که درباره امور خارق العاده غیر پیامبران، از اولیاء خداوند و امامان(ع) استعمال می شود.
چرا که نشانه عظمت و بزرگواری آنها در پیشگاه خداوند است، بر همین اساس امام صادق(ع) فرمود: «المعجزة علامة اللّه لایعطیهاالّا انبیائه و رسله و حججه لیعرف به صدق الصّادق من کذب الکاذب ؛ معجزه نشانه ای برای خداست که خداوند آن را به کسی جز پیامبران و رسولان و حجّت هایش عطا نمی کند، و هدف از آن این است که به وسیله آن راستگویی راستگو از دروغگویی دروغگو شناخته شود.