- موجودی: موجود
- مدل: 190285 - 66/5
- وزن: 0.40kg
پیدایش و سیر تکاملی حیات
نویسنده: آ. ایوانوویچ اپارین
مترجم: مصطفی مفیدی
ناشر: روزبهان - جهان کتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 260
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1358 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : نو ؛ عطف کتاب ساییدگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
مصور
کتابی که از نظر خوانندگان می گذرد، حاصل یک سلسله مطالعات طولانی اینجانب در مورد معمای منشا زندگی است. هنوز هم مسئله منشا و ماهیت زندگی که بهم وابستگی کامل دارند، محور مطالعات زیست شناسی می باشند. اوایل ماهیت حیات توسط دانشمندان علوم طبیعی کاملا جدا از رسیدگی به منشا آن و به نحو مطلقا متافیزیکی (مابعدالطبیعه) مورد تدقیق قرار می گرفت.
امروزه طبیعی دانان پذیرفته اند که هیچ یک از سه مسئله زیر یعنی منشا حیات، ماهیت حیات و بالاخره تکامل حیات نمی توانند جدا بررسی شوند و هر سه به نحو کاملی باهم آمیخته می باشند. در این کتاب مسئله حیات دقیقا از این نقطه نظر بررسی می شود.
چیزی هست به نام «حیات» و «موجودات دارای حیات». هرچند ظاهراً تعریف کاملاً دقیقی از «حیات» که مورد توافق دانشمندان باشد وجود ندارد، و مرز بین حیات و بیحیات هم صددرصد مشخص و تعریف شده نیست، اما دانشمندی مارکسیست مانند اُپارین شمّ علمی ـ ایدئولوژیکش به او می گوید باید با آزمایش و نظر و نظریه و حدس و ... تکلیف پیدایش حیات را، چنان که «حیات از بیحیات ایجاد شود»، روشن کند.
به همین ترتیب، تکاملگرایان بیخدا (تکاملگرایان خداباور را نمی گویم)، به سادگی متوجه می شوند در سلسله ی نظریات و حدسیات علمی ی خود، باید چیدمان اصول علمی و مبانی ی علمی و منشأ و ... طوری باشد که «همه ی امور یا تصادفی یا خود به خودی یا طبق نظریه ی انتخاب طبیعی یا طبق ...» ایجاد شده باشد و پیش برود.
در علوم طبیعی، تئوری تشریحکننده چگونگی ایجاد حیات در زمین در دل کهکشان سیاره ایی منهدم میشود و آب آن سیاره در دل فضا رها میشود تا به زمین پر التهاب میرسد و مثل کلافی دور زمین پیچیده آرام میگیرد کل موجودات او از بین رفته و فقط (دی آن ای) موجودات باقی مانده طی فرایندی با ضدها نقطه زمین ترکیب شده و عناصر مختلفی بوجود آورده سؤال اینجاست که این مقدار آب از مریخ آمده یا از دل کهکشان آیا تا کنون آدرسی از محل قبلی این ستاره دنباله دار یخی بدست آمده یا نه از مواد بی جان را بیجان زایی (آبیوژنز یا بیوپویز) گویند. نباید این تئوری را با تکامل یا فرگشت که به مطالعه روند تغییرات ایجاد شده در موجودات زنده با گذشت زمان میپردازد یا کیهانزایی که به دنبال توضیح چگونگی آغاز دنیاست، اشتباه گرفت.
بیشتر اسیدهای آمینه که گاه آنها را آجرهای سازنده حیات مینامند، میتوانند در اثر فرایندهای شیمیایی طبیعی نامربوط با حیات نیز ایجاد گردند. این مطلب را میلر و یوری و دیگر دانشمندان در طی آزمایشهایی در آزمایشگاه، با ایجاد شرایط مشابه با زمان به وجود آمدن حیات در زمین نشان دادند. در تمامی موجودات زنده این اسیدهای آمینه به شکل پروتئین سازماندهی شدهاند و ساخت چنین پروتئینهایی بواسطه اسیدهای نوکلئیک ممکن میگردد. تئوری پیدایش حیات به این نکته که کدامیک از این مولکولهای زیستی ابتدا پیدا گشتهاند و چگونه نخستین اشکال حیات را تشکیل دادهاند میپردازد.
دو ویژگی با اهمیت حیات باید در تمامی تئوریهای آبیوژنز مورد توجه قرار گیرند. این ویژگیها همانندسازی و سوخت و ساز هستند. این پرسش که کدامیک از این دو در ابتدا به وجود آمدهاست، سبب ایجاد دو نظریه متفاوت در این زمینه گردید. ابتدا فرضیه پیشنهادکننده اولویت پیدایش سوخت و ساز (متابولیسم) مطرح گردید. مدتی بعد از آن فرضیه ایجاد اولیه همانندسازها نیز مورد توجه قرار گرفت.