- موجودی: موجود
- مدل: 201427 - 27/2
- وزن: 0.30kg
پرده
نویسنده: میلان کوندرا
مترجم: کتایون شهپرراد - آذین حسین زاده
ناشر: قطره
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 200
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 3
مروری بر کتاب
جستاری در هفت بخش
میلان کوندرا بر این باور است که در میان گونههای مختلف ادبی، رمان از جایگاهی منحصر به فرد برخوردار است، چیزی بیش از یک نوع ادبی است؛ یعنی رمان یک هنر تمامعیار است.کتاب «پرده» از مقالاتی متعدد با پیوستگی مضمونی تشکیل شده که در کنار هم هفت بخش را میسازند .
این کتاب نیز هماننده هنر رمان ساختاری اعترافگونه دارد. گویی کوندرا به عنوان یک نویسنده در این کتاب دست به اعترافاتی زده که ریشه در تلقی او از ادبیات و علایق ادبیاش دارد. حال اگر در کتاب «هنر رمان» مرکز ثقل اثر، در نوشتن رمان است در این اثر کوندرا به ارتباط درونی و بیرونی تاریخ و رمان پرداخته است. او به عنوان یک رماننویس تاریخِ رمان را به شیوه خود میکاود که با سنتهای دانشگاهی متفاوت است. او زبانی ساده و بیانی بیپیرایه و مستقیم را برای کتاب خود استفاده کرده که در درک بهتر آن تاثیر فراوان دارد. همچنین کتاب سرشار از ایدههای متنوع و جالبتوجه دربارهٔ رمان و تاریخ است. او درباره کتابهای خود نیز به نکات تازهای اشاره کرده است.
از جمله مباحث جالب کتاب که جذابیت ویژهای بدان بخشیده طرح این ایده است که آیا رمان روزی به پایان راه خود خواهد رسید؟ این نکتهای است که نویسندگان و صاحب نظران گوناگونی از دریچههای مختلف بدان پرداختهاند. کوندرا نیز همانند هر نویسنده و علاقهمند رمانی از چنین دغدغهای به دور نبوده است. او حتی این فرض را مطرح میکند که شاید روزی برای بقای رمانهای مطرح مجبور باشیم آنها را به ساحت هنرهای دیگری برده و بر مانایی آنها بیفزاییم.
اما در عین حال از این واقعیت نیز غافل نمیشود که در چنین حالتی برای استمرار حیات رمان ابتدا باید ساختار آن را شکسته و ساختار جدیدی متناسب با آن فرم برایش در نظر بگیریم. اما آیا هنری که شکل و ساختار نداشته باشد اصلا وجود خواهد داشت؟ به قول کوندرا با این کار در واقع به جای ادامهٔ حیات برای رمان مقبرهای ساختهایم که روی سنگنوشتهاش نام کسی نوشته شده که در داخل آن وجود ندارد!
فهرست
آگاهی از تداوم
نفوذ تا عمق چیزها
رماننویس کیست؟
پرده پاره
رمان حافظه و فراموشی
و...