- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 168064 - 8/7
- وزن: 0.40kg
پدیدارشناسی ، هنر ، مدرنیته
نویسنده: محمدرضا ریخته گران
ناشر: ساقی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 290
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1389 - دوره چاپ : 2
مروری بر کتاب
«پدیدارشناسی» به معنای دقیق، نخستین بار در کتاب «تحقیقات منطقی» ادموند هوسرل مطرح میشود. پیش از او فیلسوفان دیگری هم این اصطلاح را به کار برده بودند، اما هوسرل با توجه به حیث التفاتی و آگاهی، معنایی کاملاً جدید بدان بخشید و یکی از مهمترین جریانهای فکری فلسفهی غرب را پدید آورد.
«هنر» از جمله موارد تحقق حقیقت است. خلاقیت هنری همانا در اثر نشاندن حقیقتی است که برای هنرمند به ظهور آمده، به همین جهت در اثر هنری عالمی به ظهور میرسد و بابی گشوده میشود. طوری که هر اثر هنری بیتی میگردد شاعرانه، خانهای که تجلیگاه حقیقت وجود است.
«مدرنیته» جلوه ای است از ساحت مدرن وجود انسان؛ ساحتی که عین حدوث و تجدد استو تقدیر و حوالت مدرنیته آن است که با اعتزال و به محاق رفتن حقیقت وجود، تقدیر بشر به دست خود بشر سپرده می شود.
پدیدار شناسی، هنر و مدرنیته از مباحث اصلی کتاب حاضر است. نویسنده در مقالاتی چون «پدیدار شناسی چیست؟»، «ورود پدیدارشناسانه به دین»، «نگاهی پدیدارشناسانه به سینما»، «مبانی زیباشناسی جامع»، «تکنولوژی، انسان و معنویت» و «درباره ی مدرنیته» به بحث درباره آنها می پردازد.
فهرست
ملاحظات تاریخی در مورد اصطلاح 'پدیدار شناسی
ورود پدیدار شناسانه به دین
تکنولوژی, انسانیت و معنویت
هنر در تمدنهای شرقی
مبانی زیباییشناسی جامع
پدیدار شناسی و گفت و گوی تمدنها
تبادل و تهاجم فرهنگی