- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 164451 - 54/2
- وزن: 0.50kg
هیدگر و هنر
نویسنده: یوزف ی. کوکلمانس
مترجم: محمدجواد صافیان
ناشر: پرسش - مکاتبات
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 370
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1382 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
نسبت بین کارهنری،عالم،حقیقت و صورت نوعی تفهمی که لازمه هر مواجهه ای با کار هنری است،به نحو قابل ملاحظه ای توسط هیدگر در سرآغاز کار هنری توضیح داده شده است. هیدگر در این رساله میکوشد نشان دهد که هنر عامل ضروری تلاش انسان برای نیل به فهمی اصیل از خویش است.
در اینجا این مطلب بیان شده است که سرآغاز (یعنی آنچه ظهور یک شی را آن گونه که هست ممکن می سازد)کار هنری و هنرمند هر دو باید در هنر جست و جو شوند.هیدگر برای پاسخ به پرسش هنر چیست. به آزمون موجودی می پردازد که هنر در آن متحقق میشود و خود را نشان می دهد و آن همان کار هنری است.
کتاب حاضر شرحی است مفصل و جامع از رساله "سر آغاز اثر هنری " هیدگر و مفتاحی است بر فلسفه هنر هیدگر . چنان که نویسنده در دیباچه متذکر میشود، حاصل سلسله درس گفتارهایی است که در دانشگاه پنسیلوانیا القا شده است و متکی است بر تحقیقات و یادداشتها و مقالات کوکلمانس .نویسنده برای توضیح و شرح مقاصد هیدگر در رساله، در بخش اول مهمترین تحولات فکری در تاریخ زیباییشناسی غربی از آغاز تا زمان هیدگر را ذکر میکند .
این امر موجب شده است که کتاب از شرح رساله هیدگر در باب هنر، بسی فراتر رود و خواننده را هر چند به اجمال با تاریخ زیبایی شناسی آشنا سازد .در بررسی تاریخ زیبایی شناسی، تفسیر هیدگر از تاریخ متافیزیک غربی و به تبع تاریخ زیبایی شناسی مورد توجه قرار گرفته است .لذا مطالعه بخش اول زمینه مساعدی را جهت ورود به شرح و تفسیر رساله سرآغاز اثر هنری فراهم میکند .
در بخش دوم، نویسنده پس از بیان مقدماتی در باب زمینه تاریخی دروس هیدگر و موضوع و روش آنها و این که رساله را چگونه باید تفسیر کرد ;به توصیف روش پدیدارشناسی هرمنوتیک هیدگر میپردازد و سپس رساله را به اقتفا از "فن هرمان "شاگرد برجسته هیدگر، به چهار بخش تقسیم میکند و به توضیح هر بخش میپردازد .در پایان به طرح تفکر شاعرانه هیدگر براساس برخی دیگر "از نوشتهها و آثار دوره متاخر او میپردازد...