- موجودی: موجود
- مدل: 190621 - 100/3
- وزن: 1.30kg
هنر مدرن
نویسنده: نوربرت لینتن
مترجم: علی رامین
ناشر: نشر نی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 520
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1383 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
تمام گلاسه - مصور تعدادی رنگی
برخی از منتقدان هنر در قرن بیستم معتقدند که پاره ای از ویژگی های هنر مدرن را می توان در قیاس با ویژگی های دیگر آن، عمده تر و برجسته تر دانست. نخست آنکه هنرمند تجسمی قرن بیستم صرفا به تغییرات سَبکی بسنده نمی کند و ضمن استفاده از ابزار و مواد و مصالح سنتی، مواد و مصالح و ابزار تازه ای را در رشته ی خود به کار می گیرد.
حاصل این امر نه تنها تغییرات سَبکی بلکه دگرگون سازی مفهوم نقاشی و مجسمه سازی و تعریف متعارف آنهاست. همچنین هنر می خواهد خود غایت خویش باشد نه وسیله ی تبلیغ و ترویج و تحکیم آموزه های سیاسی، دینی و اخلاقی. هنرمند مدرن در ادامه ی روند آزادی از وابستگی های سیاسی و کلیسایی می خواهد خود را حتی از قید سوژه ها و مضامین قابل شناخت بیرونی رها سازد و هر چه بیشتر بر قابلیت های درون ذاتی هنر خویش تکیه کند.
مدرنیته مفهوم پیچیده ای است که دشواری درک آن به تقابل اش با دو واژه کهن و سنت برمی گردد و مراد از آن همواره به پیش رفتن و در عین فراخواندن نو، کنار گذاشتن کهنه است که در این تعریف کهن به امری گویند که به گذشته تعلق دارد.
کتاب هنر مدرن که به قلم یکی از نامدارترین محققان و منتقدان هنر در انگلستان نگاشته شده، در میان کتاب هایی که درباره ی تاریخ هنر مدرن نوشته شده اند از شهرت و اعتبار ویژه ای برخوردار است. این کتاب که از زمان نشر نخست آن در ۱۹۸۰ به کرات بازنگری، تجدید چاپ و به اغلب زبان های جهان ترجمه شده است سال ها یکی از مهمترین منابع و مراجع مورخان، منتقدان و پژوهشگران هنر مدرن بوده است.
درباره ی اینکه هنر مدرن دقیقا از چه زمانی آغاز می شود و کدام اثر هنری، سبک هنری، جنبش هنری یا حتی گفتمان هنری را می توانیم در توالی زمانی تاریخ هنر، نقطه ی شروع هنر مدرن بنامیم، اختلاف نظرهایی میان مورخان و پژوهشگران هنر مدرن وجود دارد. برخی سرآغاز هنر مدرن را حدودا هنر قرن بیستم می دانند و سال ۱۹۰۵، یعنی زمان گشایش نمایشگاه «فووها» در سالن پاییز در پاریس را نقطه ی عزیمت خود قرار می دهند.
به عقیده مولف کتاب، خصلت چالشگری، طغیان گری، پرخاشگری، گزندگی و -در ملایم ترین حالت آن- نقدکنندگی، شاخصه ای دیگر برای هنر مدرن است. شاید در این خصوص، نیچه و فروید در تاثیر گذاری بر جهان بینی هنرمند مدرن و شکل دهی به بینش او، نقشی مستقیم تر از دیگران داشته اند. هنر مدرن نه می خواهد والایی و عظمت را به نمایش در بیاورد و نه بازنمای طبیعت زیبا و خصائل عالیه ی انسانی باشد.
از فوتوریسم که دنیای نوین صنعت، سرعت و خشونت را می ستاید و رئالیسم سوسیالیستی که ستایشگر عظمت کارگر و نقش او در ساختمان کمونیسم است، و نیز چند مورد اندک شمار دیگر که بگذریم، هنر مدرن با ستایش و پرستش و تکریم و تمجید میانه ای ندارد. در اکثر آثار آن، رگه هایی از ناباوری، تشکیک و تمسخر به چشم می آید.هنر مدرن نه می خواهد والایی و عظمت را به نمایش در بیاورد و نه بازنمای طبیعت زیبا و خصائل عالیه ی انسانی باشد. هنر مدرن با ستایش و پرستش و تکریم و تمجید میانه ای ندارد. در اکثر آثار آن، رگه هایی از ناباوری، تشکیک و تمسخر به چشم می آید.شروع مدرنیسم در تاریخ هنر به سال ۱۸۶۷ میلادی بر می گردد.
این تاریخ، زمانی است که نقاشی «طلوع آفتاب» توسط کلود مونه ترسیم شد. این سبک از هنر مدت ۲۰ سال مورد مطالعه قرار گرفت. هنرمندان این سبک از این که می توانستند با عنصر نور و نورپردازی های مناسب، مناظر و صحنه های زیبایی خلق کنند بسیار خرسند بودند.