- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 163591 - 19/1
- وزن: 0.40kg
هنر اسلامی
نویسنده: ارنست کونل
مترجم: یعقوب آزند
ناشر: مولی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 160
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ : 3
مروری بر کتاب
همراه با تصاویر و تابلو های نقاشی
این کتاب از مجموعه دوازده جلدی تاریخ هنر ایران است که به دوره هنر اسلامی اختصاص دارد. هنر ایرانی در گذار از دوران قبل از اسلام به دوران اسلامی، چندین مرحله را طی کرده است در این روند شاهد دورههایی چون «هنر اسلامی»، «هنر هند و ایرانی» و «هنر اموی و عباسی» هستیم که دوره هنر اسلامی یکی از تأثیرگذارترین آنهاست.
عکسهای کار شده در این کتاب سیاه و سفیداند، زیرا در زمان نوشته شدن این کتاب امکان گرفتن عکس رنگی وجود نداشت. پروفسور ارنست کونل آلمانى استاد هنر اسلامى در دانشگاه برلین در سالهاى 1935 1964 در مقدمه کتاب هنر اسلامى مینویسد:
اشتراک در معتقدات دینى در اینجا تاثیرى قویتر از آنچه در دنیاى مسیحیت وجود دارد بر فعالیتهاى فرهنگى ملل مختلف داشته است . اشتراک در مذهب باعث شده تا بر روى اختلافات نژادى و سنن باستانى ملتها پل بسته و از فراز آن نه تنها علائق معنوى بلکه حتى آداب و رسوم کشورهاى گوناگون را به طرز حیرت انگیزى در جهت روشن و مشخصى هدایت نماید.چیزى که بیش از همه در این فعل و انفعال جهت ایجاد وحدت و پاسخ به جمیع مسائل زندگى قاطعیت داشت ، قرآن بود. انتشار قرآن بود. انتشار قرآن به زبان اصلى و فرمانروایى مطلق خط عربى ، پیوندى به وجود آورد که تمام دنیاى اسلام را به هم مربوط ساخت و عامل مهمى در خلق هر نوع اثر هنرى گردید.
تباین در هنر دینى و غیر دینى آن طور که دنیاى غرب مى شناسد، در اینجا به کلى از بین رفته است . البته عبادتگاهها به علت احتیاجات علمى ، شکل معمارى خاصى پیدا نکرده اند ولى تزیین آنها درست مطابق قواعدى بوده که در مورد ابنیه غیر دینى هم رعایت شده است .هر کس در مکتب جهان بینی غربی تعلیم دیده است باید پیش خودش مجسم کند که در دنیای اسلام شرایط اولیه دیگری حکم فرما بود و این شرایط بیش از هر چیز در خلق آثار هنری مؤثر بود.
ارنست کونل در بخش دیگری از کتاب «هنر اسلامی» میگوید: به این حقیقت که در مهدیه و همچنین در مبرا (واقع در قیروان) به بعضی از بناها «ایوان» و «خورنق» (نام یکی از قصرهای ساسانیان در قرن پنجم میلادی) اطلاق می کرده اند، نشان می دهد که هنر معماری آنها به شدت از ایرانیان تأثیر پذیرفته است.کونل در خصوص هلال های تزیینی در مصر نیز باز به نفوذ هنر ایرانی اشاره می کند و می گوید: هلال های تزیینی لوله ای و طرز آرایش نمادی خارجی صحن است که ظاهراً به وسیله معماران ایرانی در مصر رواج پیدا کرده است.»