- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 200018 - 16/2
- وزن: 0.40kg
هندسه مقدس
نویسنده: رابرت لولر
مترجم: هایده معیری
ناشر: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 224
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1368 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ نوشته تقدیمی دارد
مروری بر کتاب
مصور
هندسه مقدس شامل الگوهای جهان گستر مقدسی است که در طراحی هر آنچه در واقعیت ما وجود دارد، به کار رفته است و اغلب در معماری و هنر مذهبی دیده میشود، عقیده کلی بر این است که نسبتها، هارمونی و تناسب هندسی و ریاضی در موسیقی، نور و کیهان شناسی نیز یافت میشوند. معماری بناهای مقدس و مذهبی مانند معابد، مساجد، کلیساهای جامع، بناهای به جامانده ما قبل تاریخ در استون هیج، ساختمانهای نوسنگی، بناهای یادبود، هرم خوفو در جیزه، فضاهای مقدس مانند محرابها و کنیسهها، مکانهای گردهمایی مانند بیشههای مقدس، مرغزارهای دهکده و چشمههای مقدس و آفرینش هنر مذهبی، پیکرنگاری و به کارگیری نسبتهای «آسمانی»، شالودهای فکرشده دارند.
هندسه مقدس هزاران سال به طور سنتی در هنر، معماری و مدیتیشن مورد استفاده قرار گرفته و این اشکال موجود در موجودات طبیعی است. در واقع هندسه مقدس به نظر میرسد تا حدی باطنی است، اما فهم اولیه از هندسه مقدس میتواند راهی مفید برای مشاهده دنیای ما باشد که میتوانید در زندگی خود استفاده کنید.
اين اثر شامل دو فصل است؛
هندسه مقدس چیست؟ چرا افلاطون بر سر در دانشگاه خود نوشته بود «اگر هندسه نمیدانید وارد نشوید».
چه چیزی هندسه را چنین ارزشمند کرده بود؟
این کتاب نشان میدهد که هندسه زبان کیهان است. از دیدگاه باستانیان جهان با فرمول ها و مقیاسهای خاص و تکراری ساخته شده است؛ که اگر ما هم کلیساها و بناهای مذهبی خود را بر این مقیاس بسازیم میتوانیم با کیهان و نیروهای برتر ارتباط برقرار کنیم. هندسه رژیم تعالی روح است. نشانی از خالق و آفریدگار بزرگ ما...
تمرین هندسه مقدس، یکی از تکنیک های اساسی و اصلی کامل کردن خویشتن است. ماندالای مستدیر یا شکل هندسی مقدس، اعم از این که حاصل فرهنگ شرق باشد یا غرب، تصویر و منظری آشنا در سراسر تاریخ هنر است .آنچه که بی هیچ تغییر قابل توجهی همواره در مورد این شکل هندسی صدق می کند، بیان همیشگی تصویر گیتی است که در حقیقت به عنوان واحد متشکل و کل ادراک می شود.
هندسه کهن با یک آغاز می گردد، در حالی که ریاضیات و هندسه جدید با صفر شروع می شود. صفر در نحوه تفکر غربی چارچوب خاصی را برای تکامل الحاد یا نفی روحانیت به وجود آورد. عدد یک تنها از طریق عدد دو قابل تعیین است. تعدد است که واحد را معلوم می کند. بیان این مطلب که از نقطه نظر طبیعی و مابعدالطبیعی، شخص برای رسیدن به دو باید "دو یک" را روی هم بگذارد تا عدد دو حاصل شود، اشتباه است.
واحد به عنوان نماد کامل خداوند، خود را از درون خویشتن تقسیم می کند. تلاقی عبارت است از کنش اصلی، که شکل مربع به طور کامل آن را می نماید. هر زایشی در طبیعت، تلاقی تضادها را ایجاب می کند. فقط در دنیای اختیاری ذهن است که علت می تواند از معلول جدا باشد، در حالی که در دنیای طبیعی، جدایی آنها امکان پذیر نیست.
نصف (مربع به وسیله قطر خود نصف شده است) دو برابر را تولید می کند، مانند تولید آهنگ موسیقی و رمز رشد بیولوژیکی از تقسیم سلولی. هفت، بیشتر با فرایند مرتبط است تا با شکل. پس برای بیرون کشیدن یک هفت ضلعی از یک دایره روش ساده طبیعی وجود ندارد. ترکیبی از واحد وجود ندارد که تمامی اصل های عمده را به آن بازنگرداند، چنان که قرآن می گوید: خدایی نیست که شامل همه خدایان نباشد. پس ضرورتا هر آنچه که قابل تعریف است، از کل غیر قابل تعریف ناشی شده است. آغاز و انجام هر تفکیکی در واحد مستهلک می شود. تمامی زندگی و تمام جهان به وسیله تناوب ریشه می کند ..