- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 139377 - 91/1
- وزن: 0.50kg
- UPC: 68 = 75
هرمس و سنت هرمسی
نویسنده: حسین کلباسی
ناشر: علم
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 260
اندازه کتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
این مجموعه مشتمل بر نوشته هایی به زبان های هیروکلیف، یونانی و لاتینی است و بدین ترتیب یقینا در زمان های متاخر، بویژه در طی قرون دوم و سوم میلادی در اسکندریه جمع آوری شده و همان گونه که ذکر شد، اسکندریه محل تلاقی فرهنگ ها و سنت های مختلفی از قبیل مکاتب فیثاغورثی، کلدانی، رواقی، گنوسی و ادیان و آیین هایی نظیر یهودیت؛ زرتشت، مسیحیت و دین کهن کهن مصریان بود.
هرمسیه اعتقاد دارد که ریشه تمامی ادیان یک اعتقاد واحد است. از این رو مسیحیانی که به هرمسیه روی میآوردند اعتقاد داشتند که هرمس الهه رامسه انوش یا نوح یا یک کاهن مصری بودهاست.
يکي از مهمترين نتايج برخورد دو تمدن کهن مصري و يوناني در اسکندريه، مکتبي عقلي بنام مكتب هرمسي است که مشتق از نام کسي است که مکتب به او منسوب شده است. اين مکتب بعدها توانست آثار قابل ملاحظهيي بر جهان غرب و نيز بر عالم اسلام بر جاي گذارد. برخي از حكما در عالم اسلام، مسيحيت و يهود بويژه در قرون وسطي بر اين باور بودند که هرمس بنيانگذار علوم است. تعداد كساني نيز که از عقايد هرمسي تأثير پذيرفتهاند کم نبوده و در حقيقت بايد گفت که بيشترين تأثيرات هرمسي بر ايشان، حاصل مطالعات و برخوردهايشان با کتب اسلامي بوده است.
در عصر تجديد حيات فرهنگي نيز از اهتمام متفکرين غربي بر اين مکتب کاسته نشد و روي هم رفته مكتب هرمسي، با فلسفهيي خاص در باب طبيعت و جهان، تأثيراتي عميق بر هر دو تمدن غربي و اسلامي برجاي گذارد. بر همين اساس، پژوهش در عقايد و مناشي اين مکتب ميتواند در استنباط ويژهگيهاي اساسي حيات عقلاني عالم اسلام و مسيحيت راهگشا باشد.
تأثيرات مهم اين مکتب عقلي حتي در فلسفة اسلامي نيز بروز دارد؛ بخصوص در فلسفة اشراق، عقيده به راهنمايي آسماني که از آن به «طباع تام» نام ميبرند، همان چيزي است که بنا بر آنچه از نوشتههاي مانوي چين و باقيماندههاي آن به زبان قبطي برميآيد، مانويان نيز به حقيقتي مانند «طباع تام» اعتقاد داشتند که آن را «وهمن بزرگ» يا «منوهمد بزرگ» ميناميدند
مکتب هرمسیه به زمانهای بسیار قدیم بازمیگردد و بهطور موازی با مسیحیت، گنوسیسزم، فلسفه نوافلاطونی وفلسفههای یونانی گسترش یافت. بیشتر کتابهای اصلی هرمسیه که در دوره رنسانس مورد توجه قرار گرفتند در بین قرنهای ۳ تا ۷ میلادی نوشته شدهاند. این نوشتهها در مورد وحدانیت خدا صحبت کرده و به پاکسازی روح توجه میکنند و از سنتهای بت پرستان نظیر مقدس دانستن شمایلها طرفداری میکنند. بیشتر این نوشتهها از حکمت باطنی میگویند. بعضی از این کتابها از نابودی حکومت رومیان بر مصر و قدرت گرفتن مجدد دین مصر قدیم میگویند.
نوشتههای هرمسی مجدداً در سال ۱۴۶۰ میلادی به وسیله کشیش ی لئوناردو دا پاستویانام باری دگر به دنیای غرب وارد شد. او متنهای هرمسی را به اروپا آورد و به لاتین ترجمه کرد. به دنبال متون هرمسی در تمامی منطقه قستنطنیه گشت. در سال ۱۶۱۴ ایزاک کاسوبون زبانشناس سوییسی نوشت که بسیاری از نوشتارهای هرمسی احتمالاً در قرن ۲ و ۳ میلادی نوشته شدهاند. در سال ۱۹۴۵ نوشتارهای هرمسی در کتابخانه نگ حمدی یافت شدند.