- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 158812 - 58/2
- وزن: 0.50kg
نقدی بر سیر تحول گفتار در سینمای مستند ایران
نویسنده: همایون امامی
ناشر: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 350
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1389 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ مزین به نوشته و امضای نویسنده
مروری بر کتاب
سینمای ایران، و در معنای خاص تر سینمای مستند ایران، با جشن گل ها شروع می شود. پنج سال از اختراع سینما گذشته است که مظفرالدین شاه قاجار در سفری به اروپا، با سینماتوگراف آشنا می شود. مورخان، تاریخ این آشنایی را یکشنبه 17 تیرماه 1279 ذکر کرده اند.این اختراع جدید، خاطر شاهانه را محظوظ داشته، پس به خریداری و آشنایی با طرز کار آن امر می فرمایند. مجری اوامر هم کسی نیست جز غلام خانه زاد میرزا ابراهیم خان عکاس باشی.
ضرورت پرداختن به سينماي مستند از آنجا آغاز ميشود كه امروزه سينماي مستند بهسبب آنکه نمیتواند در چرخه اقتصادی، همپای سینمای بلند داستانی، سودآور باشد مورد بیمهری قرار گرفته است؛ ولی از آنجا که وجهه عظیم فرهنگی آنرا کسی کتمان نمیتواند کرد، بناگزیر در صحبتها و وعدهها جایگاه خاصی دارد. مسأله مهمتر آنکه گفتارنويسي در مستندهاي تلويزيوني، بهقدري پيش پا افتاده و سطحي است كه اشتباهات فاحشي بهدفعات در آنها ديده ميشود. انگيزه پژوهش حاضر و گردآوري اين مجموعه، پرداختن به گفتار- یکی از عوامل بیانی مهم در سینمای مستند است.
در اين كتاب، نويسنده ابتدا به تاريخچه سينماي مستند ايران و جهان پرداخته سپس به تعاريف ميپردازد و بهموازات اين تعاريف، از كاركردها و كاربردهاي گفتار نيز سخن به ميان ميآورد و در نهايت به نقد و بررسي برخی فيلمها بهصورت كرونولوژيك و با تقسیمبندی دههاي ميپردازد.
فهرست
• مروری اجمالی بر پیشینه مستند سازی در ایران
• سیر تکاملی گفتار از آغاز تا به حال
• تعریف و تشریح گفتار
• تعریف گفتار
• اجمالی بر سبک شناسی سینمای مستند
• شیوه توضیحی
• شیوه مشاهده گر
• و...