- موجودی: موجود
- مدل: 182876 - 111/7
- وزن: 0.40kg
نشانه شناسی سینما
نویسنده: کریستین متز
مترجم: روبرت صافاریان
ناشر: ایثارگران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 340
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1376 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ لبه جلد رد تا خوردگی دارد
مروری بر کتاب
مقاله هایی درباره دلالت در سینما
مقالههای درباره دلالت در سینما نخستین و مهمترین کتاب نظریهپرداز بزرگ سینما کریستین متز است. آیا سینما زبان است؟ این پرسشی است که متز مطرح میکند و با دیدی موشکافانه به تحلیل آن میپردازد. پاسخ پایانی او این است که با وجود اینکه سینما با زبان کلامی ما تفاوتهای بسیار دارد، اما در نهایت رسانه ارتباطی قانونمندی است که تدوین دستور زبان آن بهعهده نشانهشناسی سینماست.
کتاب، حاوی شرح متز درباره طبقهبندی مشهور قطعههای خودمختار او و به کارگیری آن در مورد فیلم خداحافظ فیلیپین است. اندیشههای متز درباره سینمای نو و نارسایی ملاکهایی که برای تعریف آن بهکار گرفته میشود، از بخشهای خواندنی کتاب است.بنیان اندیشه "متز "(نویسنده کتاب) بر این پرسش استوار است که چگونه میتوان مدلهای نشانه شناختی را در مورد سینما به کار گرفته و این که آیا این کار اصولا ممکن است یا نه که مترجم کتاب، به منظور آشنایی خوانندگان با اصطلاحات نشانهشناسی شرح مختصری از آنها را در ابتدای کتاب آورده است .
به دیگر سخن، "متز "در کتاب این پرسش را مطرح میسازد" :آیا سینما زبان است؟ "در پی این پرسش وی با نگاهی تحلیلی به پاسخ آن بر میآید و آن عبارت است از این که "سینما با زبان کلامی ما تفاوتهای بسیاری دارد، اما در نهایت رسانه ارتباط قانونمندی است که تدوین دستور زبان آن، به عهده نشانهشناسی سینماست ."افزون بر آن، کتاب حاوی شرح "متز "درباره طبقهبندی مشهور قطعههای خودمختار او و به کارگیری آن در مورد فیلم "خداحافظ فیلیپین "است .
فهرست
اندیشههای "متز "درباره سینمای نو
رویکردهای پدیدار شناختی به سینما
مسائل نشانهشناسی سینما
تحلیل مناسبات همنشینی نوار تصویر
سینمای مدرن :پارهای مسائل نظری
و...