- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 181071 - 10/1
- وزن: 0.50kg
مولوی و جهان بینی ها در مکتب های شرق و غرب
نویسنده: علامه محمدتقی جعفری
ناشر: بعثت
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 271
اندازه کتاب: وزیری لب برگشته - سال انتشار: 1360 - دوره چاپ: 2
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
کتابی علمی و ایدئولوژیک که دانشها و بینشهای مولانا جلال الدین محمد بلخی را در چند و چون ارتباطهای عمیق و تئوریک خود با مکتبها و نحلههایی چون بودائیسم، اشراق افلاطونی، سیستم کانت، مکتب دکارت، فلسفۀ رئالیسم، مونادولوژی، دیالکتیک هگل و اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار داده است.
آنچه که منطق علم و معرفت درباره جهان اثبات کرده است، این است که جهان را با همه اجزا و پدیدهها و روابط و دگرگونیهایش بشناسید، ولی خود به شکل جزئی از آنها درنیایید. تو الکترون نیستی، ولی باید الکترون را بشناسی، تو گیاه نیستی، ولی باید گیاه را بشناسی. بدین ترتیب منطق علم و معرفت، ما را به شناخت جهان و ایجاد دگرگونی در اجزا و پدیدهها و روابط آن توصیه مینماید، نه اینکه ما را جزئی از آن قرار بدهد.
هر علم و معرفتی که بخواهد از انگور برگردد و غوره شود، و از شیره بخواهد که برای انگور شدن به عقب برگردد و به اندیشه جهانساز آدمی دستور صادر کند که به سوی همان شیرهای برگردد که از انگور تحولیافته از غوره، به وجود آمده اعصاب و سلولهای مغز را تقویت نموده است، این علم و معرفت نیست، بلکه جهل کشنده علم و معرفت است.
در این اثر، استاد به مقایسه اندیشههای مولوی با افکار متفکران و مکاتب فکری شرق و غرب پرداخته است. در واقع این کتاب، یک مطالعه تطبیقی در زمینه آراء و عقاید مولوی است. هدف استاد این نیست که ریشههای فکری را در میان افکار متفکران قبل از خود نشان دهند، چرا که بسیاری از مشترکات اندیشه مولوی با سایر متفکران را ناشی از تواردهای فکری و ذهنی میداند.
علامه محمد جعفر تقی در کتاب «مولوی و جهان بینی ها در مکتب های شرق و غرب» عوامل جذابیت گفته های مولانا را در عوامل زیر می داند: عامل یکم - وسعت و گسترش اطلاعات و معلومات ...
کتابی علمی و ایدئولوژیک که دانش ها و بینش های مولانا جلال الدین محمد بلخی را در چند و چون ارتباط های عمیق و تئوریک خود با مکتب ها و نحله هایی چون بودائیسم ، اشراق افلاطونی ، سیستم کانت ، مکتب دکارت ، فلسفۀ رئالیسم ، مونادولوژی ، دیالکتیک هگل و اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار داده است .
در این اثر، استاد به مقایسه ی اندیشه های مولوی با افکار متفکران و مکاتب فکری شرق و غرب پرداخته است . در واقع این کتاب ، یک مطالعه تطبیقی در زمینه ی آراء و عقاید مولوی است . هدف استاد این نیست که ریشه های فکری را در میان افکار متفکران قبل از خود نشان دهند، چرا که بسیاری از مشترکات اندیشه ی مولوی با سایر متفکران را ناشی از تواردهای فکری و ذهنی می داند.
فهرست
انقلاب عمیق روانى مولانا جلال الدین محمد مولوى
مقدمه اى بر شناخت واقعیت هایى که مولانا را به خود جلب کرده است
سه عنصر اساسى جهان بینى:واقعیت،عوامل درک کننده،معرفت
اقسام کیفیت ارتباط انسان با واقعیت با باز شدن ابعاد و استعدادهاى انسانى واقعیتهاى بیشترى براى انسان مطرح مى گردد.
نظام (سیستم) جهان بینى مولانا
محصول فعالیتهاى حس و عقل نظرى از دیدگاه مولانا در قلمرو معرفت
عوامل جاذبیت گفتههاى مولانا
هستند یا هستم
قلمرو معرفتى مولانا را نمىتوان با جهان بینىهاى سیستماتیک محدود ساخت
مولانا و ایدئولوژى و جهان بینى اسلامى
مولانا و حکماى هند
مولانا و مکتب بودائیسم
مولانا و مکتب اشراق افلاطونى
مولانا و مکتب مشاء ارسطویى
مولانا و مکتب رواقیون
آیا مولانا از فلسفهها و جهان بینىهاى یونان باستان متأثر شده است؟
مولانا و جهان بینىهاى قرون وسطى
مولانا و مکتب نو افلاطونى
مولانا و مکتب دکارت)کارتزیانیسم(
مولانا وایدهآلیسم برکلى
مولانا و ایدهآلیسم فیخته
مولانا وفلاسفه رئالیست
مولانا و مکتب آگنوستى سیسم کانت
مولانا ومکتب ضد آگنوستى سیسم
مولانا و مونادولوژى
مولانا و مکتب تنازع در بقا
مولانا و مکتب دیالکتیک هگل
مولانا و مکتب پراگماتیسم؛ اصالت عمل
مولانا و مکتب اگزیستانسیالیسم
نمونه هایى از نگرشها و معرفتهاى علمى مولانا
مباحث مربوط به عقل و عاقل و معقول