- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 150876 - 7/4
- وزن: 1.00kg
منطق ، تئوری تحقیق
نویسنده: جان دیوئی
مترجم: علی شریعتمداری
ناشر: دانشگاه اصفهان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 872
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1355 - دوره چاپ : 1
کمیاب - کیفیت : صفحات نو ؛ عطف و جلد رویی کتاب ساییدگی و چسب خوردگی دارد
مروری بر کتاب
کتاب حاضر آخرین کتاب جان دیویی است که در ۷۹ سالگی نوشت. عدهای این کتاب را بزرگترین اثر او میدانند . جان دیویی فلسفه را با تمام ماجراهای حیات آدمی همراه میدانست. معتقد بود فلسفه یک فعالیت پی گیر در پژوهش و جستجویی آرزومندانهاست. راه این جستجو راه آرام و مطابق با نقشهای نیست که همه ما در هر وقت قادر به طی آن باشیم، زیرا در دنیایی که دایماً در تغییر و دگرگونی است، اندیشهها مدام در تغییر هستند. اصطلاح «تغییر و دگرگونی» یکی از کلیدهای فلسفه دیویی است.
هدف دیویی این بود که فلسفه را به صورت یک علم درآورد. «بحث نکن! به فکر چارهای باش» خلاصه فلسفه دیویی است. فلسفه عملی برای شرکت در کارهای دلیرانه و آزمایشهای بزرگ است.دومین فیلسوف و پیشگام برجسته ی فلسفه تربیتی "پراگماتیسم"جان دیویی است که می توان گفت ویلیام جیمز پراگماتیسم را فلسفه عامه پسند و مردمی ساخت و دیویی آن را به صورت یک سیستم فکری نظام دار درآورد .
دیویی از جمله دانشمندان برجسته است که درکشور ماچنانکه باید و شاید شناخته و معرفی نشده است . رشد و گسترش و تقویت سیستم فکری پراگماتیسم (عمل گرایی)مخصوصادر میدان آموزش و پرورش ،به دست جان دیویی انجام گرفت . این فیلسوف در منطق ،معرفت شناسی،علم اخلاق ،زیبا شناسی ،و فلسفه های سیاسی و اقتصادی و تربیتی شهرت یافت .
دیویی تحت تاثیر ایده آلیسم (پندار گرایی)جدید"هگل"فیلسوف آلمانی قرار گرفت زیرا او نیز همانند هگل "محیط گرا"بودو اهمیت تاریخ را برای شناخت مسایل اجتماعی حاضر تاکید می کرد .به عقیده دیویی کار اصلی فلسفه حل مسایل فیلسوفان نیست بلکه به حل مسایل انسانها می پردازد. خود او نیز به مسایل انسانها می پرداخت و محتوای این جهان شمولی اندیشه های او را به صراحت نشان می دهد .
بدون تردید بیشترین تاثیر جهانی جان دیویی در میدان آموزش و پرورش بود.اوبر خلاف اکثر فیلسوفان هر گونه فلسفه ای را فلسفه ی آموزش وپرورش می خواند. جان دیویی این دیدگاه تربیتی – فلسفی خود را در کتاب دموکراسی و آموزش و پرورش چنین بیان می کند : «اگر بپذیریم که آموزش پرورش ،فرا گرد ایجاد آمادگی های اساسی ، عقلانی و عاطفی در برخورد با طبیعت و انسان است ، فلسفه را می توان حتی به عنوان نظریه ی عمومی آموزش و پرورش » تعریف کرد.