- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 190139 - 117/4
- وزن: 1.50kg
منطق الطیر
نویسنده: فریدالدین عطار نیشابوری
به کوشش: محمدرضا شفیعی کدکنی
ناشر: سخن
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 902
اندازه کتاب: وزیری سلفون - سال انتشار: 1383 - دوره چاپ : 1
مروری بر کتاب
مقامات طیور
کتاب «منطقالطیر» عطار نیشابوری، حاصل کار بیشتر از سی سال تامل و تدریس و دقت استاد شفیعی کدکنی در آثار عطار و تصوف خراسان است . عطار و منظومهی فرهنگی پیرامون او، از زندگی تاریخی تا افسانهها و از آثار مسلم او تا مجموعهی وسیعی از مجعولات و منحولات دورههای بعد، که منسوب به اوست، بیشباهت به یک مذهب یا آیین نیست.در شرح احوال فریدالدین عطار نیشابوری سخنها گفته شده، اما آنچه بی گمان بر همه مسلم است منطق الطیر همچون نگینی بر انگشتری شعر و ادب پارسی است که حکایتی از سرگشتی انسانی را دارد که در طلب معشوق تمامی وادیهای عرفان را طی میکند تا به مقام نیستی برسد و در نهایت همه عاشق، معشوق گردد.
نبود او و بود، چون باشد این؟ از خیال عقل بیرون باشد این
عطار دراین کتاب داستان هدهدی را شرح می دهد که راهنمای مرغان جویای سیمرغ می شود و در پیشاپیش آنان به پرواز می آید تا سرانجام از آن جمع کثیر سی مرغ را به سرزمین سیمرغ می رساند .این کتاب چکیده افکار صوفیان است درباره وادیهای طریقت و چگونگی حقیقت و کیفیت حرکت سالک از مبدا طلب تا مقصد فنا .منطِقُالطِیر یا مقاماتالطیور منظومهایست از عطار نیشابوری که به زبان فارسی و در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس مقصور(محذوف) سروده شدهاست. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری (۱۱۷۷ میلادی) پایان یافتهاست.
ابیات این مثنوی را بین ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته اند، از مثنویهای تمثیلی عرفان اسلامی به شمار میآید. مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطقالطیر عطار هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق مینامد.
کتاب؛ از مثنویهای تمثیلی عرفان اسلامی به شمار میآید. مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطقالطیر عطار هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق مینامد . هفت وادی به ترتیب چنین است: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر که سرانجام به فنا میانجامد. در داستان منطقالطیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز میکنند.
در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه باز میمانند و به بهانههایی پا پس میکشند تا این که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی میمانند و با نگریستن در آینه حق در مییابند که سیمرغ در وجود خود آنهاست. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبه خداوند میشوند و حقیقت را در وجود خویش مییابند.