- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 185301 - 107/4
- وزن: 1.20kg
مقالات فرزان
به کوشش: احمد اداره چی گیلانی
ناشر: مولف
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 460
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1356 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
سید محمد فرزان قرآنپژوه،استاد دانشگاه و نقاد ادبی اهل ایران بود.به گفتهٔ مینوی «کثرت وسواس او در صحیح بودن نوشتهها مانع از این شدهاست که تألیف و تصنیفی بکند» ولی فراوان مورد استشارهٔ بسیاری از مؤلفان و مصححان قرار میگرفت که برخی دین خود را بدو اذعان کرده و برخی فرصت را غنیمت شمرده و فضل و علم او را به خود منتسب کردهاند.به نوشتهٔ مجتبی مینوی «بیپروایی مرحوم فرزان در بیان آنچه در چشم و ذهن او صحیح میآمد، و در نوشتن نقد سخت بر آنچه آن را نادرست و غلط میشمرد» باعث شد از همان اوان زندگی با دشمنان سرسختی مواجه شود که بر سر راه او مدام سنگ میانداختند.
او تصدیق و دیپلم دانشگاهی نگرفت و دانش او خودساخته بود. مجتبی مینوی فرزان را در زمرهٔ کسانی میبیند که «دانش را برای دانش، و فرهنگ را برای فرهنگ میخواستند نه از برای گرفتن تصدیق و رسیدن به مرتبه و مواجب».
فرزان به زبان و ادبیات عربی و تاریخ اسلام کاملاً مسلط بود و در تفسیر و فقه و حدیث و حکمت تبحر و احاطه داشت. زبان و ادبیات فرانسه را خوب میدانست و با زبان و ادبیات انگلیسی آشنا بود. از همین رو بود که به دعوت دانشگاه تهران در دانشکدهٔ معقول و منقول و دانشکدهٔ ادبیات به تدریس پرداخت و علیالظاهر به مرتبهٔ استادی دست یافت.
جلالی نائینی مدعی است فرزان خود به او گفته بود که بر اثر مطالعهٔ فرضیههای علمای طبیعی در نحوهٔ پیداش عالم و عالمیان نسبت به اسلام دچار شک و تردید گشته بود لذا ۵ سال شب و روز به تحصیل زبان و ادب عربی پرداخت و تفاسیر مختلف و احادیت و اخبار نبوی را پژوهید تا شکش را به یقین مبدل کند و به تعبیری مسلمانی را به ارث نبرد بلکه از راه تحقیق و مجاهده کسب کرد. فرزان مدتی را در مشهد به حضور در حلقهٔ ادیب نیشابوری گذراند، البته به گفتهٔ خود نه برای کسب علم که تنها برای یادگیری شیوهٔ سخنوری و طرز بیان.