- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 189722 - 121/2
- وزن: 0.30kg
معنی هنر
نویسنده: هربرت رید
مترجم: نجف دریا بندری
ناشر: شرکت سهامی کتابهای جیبی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 253
اندازه کتاب: رقعی لب برگشته - سال انتشار: 1371 - دوره چاپ: 4
کمیاب - کیفیت : نو ؛ ابتدای کتاب نوشته شده است
مروری بر کتاب
مصور
... کلمه ساده «هنر» غالبا مربوط به آن هنرهایی است که ما آنها را به نام هنر «تجسمی» یا «بصری» میشناسیم. اما اگر درستش را خواسته باشیم باید هنر ادبیات و هنر موسیقی را هم دربر بگیرد. پارهای از خصائص میان همه هنرها مشترک است و هرچند که در این یادداشتها سر و کار ما بیشتر با هنرهای تجسمی خواهد بود، تعیین اینکه چیزی درمیان همه هنرها مشترک است بهترین آغاز تحقیق ماست....
این کتاب در اصل سلسله مقالاتی بوده که سر هربرت رید در سال 1931 برای مجله «لیسنر» نوشته بود و سپس آنها را بهصورت یک کتاب گردآوری کرده است. در ظرف حدود چهل سالی که از انتشار «معنی هنر» میگذرد، این اثر همیشه در ردیف کتابهای زنده مبحث هنر بوده است و میتوان گفت که اکنون دیگر به صورت یک متن کلاسیک فروتن در توضیح مفاهیم اساسی هنر و تشریح جنبشهای عمده هنری درآمده است. شکلگیری این کتاب از آن موارد فرخندهای است که یک کوشش اتفاقی به پدید آمدن یک اثر ماندنی منجر میشود.
کتاب «معنی هنر» بررسی کوتاه و در عین حال جامعی است در زمینه ابعاد و جنبههای گوناگون هنرهای تجسمی و به ویژه نقاشی و مجسمه سازی است که در آن تعریفهایی از هنر، زیبایی، حس جمالشناختی و از این قبیل عرضه شدهاند. از اینها گذشته خواننده در این کتاب شیوه نگریستن به آثار هنری را میآموزد و با سبکهای مختلفی چون گوتیک، باروک، روکوکو، رئالیسم، ناتورالیسم و غیره آشنا میشود.
نویسنده از تعریف هنر و حس زیبایی گرفته، تا مکتبها و ویژگیهای هنری تمدنهای باستان و دیدگاههای هنرمندان و اندیشمندان صاحب نام در این حوزه همه را به خوبی بیان می دارد. وی علاوه بر اختصاص سرفصل های معین به تک تک موضوعات، کلیه مطالبش را در سه بخش دسته بندی کرده است؛ در بخش اول و دوم هنر را از منظر تماشاگر تحلیل می کند و در بخش سوم هنر را از منظر هنرمند.
هربرت رید در بخش نخست به تعریف هنر و مشخص کردن معنی اصطلاحات آن پرداخته، در بخش دوم به رویکرد زیبا شناسی اشاره می کند و در این خصوص بحثش را از نخستین یافتههای مردم شناسان و هنر «ما قبل تاریخ» آغاز میکند و تا دورههای باستانی و رنسانس و عصر حاضر ادامه می دهد و در نهایت در بخش سوم به دنبال پاسخگویی به سؤالاتی در خصوص «هنرمند چه می کند؟» و «نقش هنرمند در جامعه چیست؟» از دیدگاه صاحب نظران مطرحی چون تولستوی و ماتیس بر می آید.
فهرست
بخش اول :
1- تعریف هنر 2- حس زیبایی 3- تعریف زیبایی 4-تمایز هنر و زیبایی 5-هنر به عنوان شهود 6-آرمان کلاسیک 7-تنوع هنر 8-هنر و جمالشناسی 9- صورت و بیان 10- تقسیم طلایی 11-محدودیت های فرهنگی و هنر 12- تصرف 13- نقش 15-عنصر شخصی 16- تعریف صورت 17- نگریستن به تابلو نقاشی 18- امپاتی 19- احساساتیگری 20- ضرورت صورت 21- محتوی 22- سفالگری: هنری بی محتوی 23- هنر انتزاعی 24-صورتسازی: هنر انسانی 25- ارزشهای روانشناختی 26-عناصر اثر هنری: خط، تون، رنگ، صورت 27- وحدت 28- نقش های ساختمانی
بخش دوم:
29- هنر بدوی 30- نقاشی بوشمن 31- اهمیت هنر بدوی 32- هنر ارگانیک و هندسی 33-تداخل اصول اورگانیک و هندسی 34- هنر و دیانت 35- هنر و اومانیسم 36- هنر روستایی 37- هنر ملی: مصر 38-هنر قبطی 39-اهرام 40-پیکرهای مصری، هنر پیش از کریستف کلمب 41- منشأ سخن های تاریخی 42- هنر چینی 43-هنر ایرانی 44- هنر بیزنطی، هنر سلتی 45- برخورد با هنر مسیحی 46- نیروهای مادی و غیر مادی 47-نفوذ کلیسا 48-هنر گوتیک 49- گوتیک انگلیسی 50-هنر رنسانس 51- طراحی های استادان ایتالیایی 52- هنر طراحی 53- هنر تعقلی 54- رئالیسم 55-بازنمایی 56- ناتورالیسم 57- روبنس 58- ال گرکو 59- باروک و روکوکو 60- تعریف باروک 61- تعریف روکوکو 62- جوهر روکوکو 63- منظره سازی 64- سنت انگلیسی 65- گنیز بارو 66- بلیک 67- ترنر 68- هنر و طبیعت 69- کانستبل 70- دولاکروا 71- امپرسیونیستها 72- رنوار 73- سزان 74- ون گوگ 75- گوگن 76- هنری روسو 77-پیکاسو 78- شاگال 79- عامل نژادی 80- اکسپرسیونیسم و ایده آلیسم، جنبش اکسپرسیونیست، کاندینسکی، گروه های «پل» و «سوار آبی» 81- پل کله، ماکس ارنست، سالوادو دالی، تاشیسم، پیکرسازی جدید 82- هنری مور، باربارا هپورث
بخش سوم:
83- نظرگاه هنرمند 84- نظرگاه تولستوی 85- تولستوی و وردزورت 86- نظرگاه ماتیس 87- مخابره: احساس و تفاهم 88- هنر وجامعه 89- اراده ی معطوف به صورت 90- ارزش های نهایی