- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 169356 - 45/6
- وزن: 0.40kg
مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان
نویسنده: برایان مک هیل , لیندا هاچن , پتریشا
مترجم: حسین پاینده
ناشر: نیلوفر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 336
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
کتاب حاضر، با تکید بر ضرورت شناخت شالوده های نظری داستان کوتاه به عنوان پیش شرط نقد، هم نظریه های این ژانر را معرفی می کند و هم این که کاربرد آن نظریه ها را در نقد عملی برگزیده ای از شاخصترین و صناعتمندترین داستان های کوتاه ایران نشان میدهد. ساختار جلد اول از این قرار است:
در بخش اول، مفاهیم و نظریههای داستان رئالیستی و داستان ناتورالیستی معرفی شده اند. در بحث راجع به این مفاهیم و نظریه ها، نویسنده رویکردی میان رشتهای در پیش گرفته و لذا رئالیسم و ناتورالیسم در ادبیات را از راه قیاس با همین سبکها در هنرهای بصری (عمدتا نقاشی و بعد سینما) تبیین کرده است.
در بخش بعدی، نقدهای مشروحی بر داستان های ممتازی که با این دو سبک نوشته شده اند ارائه گردیده است. در بخش پایانیِ این مجلد، قرائت های نقادانه از داستانهای بیشتری به دست داده شده است که تحولات مهم در زمینه مضامین و تکنیکشهای داستان کوتاه در ایران را به نمایش می گذارند. در جلد نخست این کتاب، نویسنده علاوه بر تحلیل های موردی و اشاره به داستان های متعدد، مجموعا پانزده داستان کوتاه به قلم نویسندگان رئالیست و ناتورالیست ایرانی و یک داستان از ادبیات کهن فارسی (هزار و یک شب) را به طور مشروح نقد کرده است.
در سالهای اخیر اصطلاح پسامدرنیسم در بحثهای نقادانه درباره رمان در كشور ما بسیار رواج یافته است و بسیاری از منتقدان ادبی و رماننویسان ایرانی مایلاند با ویژگیهای رمان پسامدرن آشنا شوند.كتاب حاضر كوششی است برای تبیین اینكه پسامدرنیسم در ادبیات داستانی چگونه از مدرنیسم پدید آمد و مقالات آن با توجه به نیازها و مشكلات خاصی كه ما در ایران برای فهم پسامدرنیسم در ادبیات داریم گزینش و ترجمه شدهاند.