- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 186050 - 120/5
- وزن: 10.00kg
مجموعه قدم اول
نویسنده: گروه نویسندگان
مترجم: گروه مترجمین
ناشر: شیرازه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 10320
اندازه کتاب: رقعی گالینگور - سال انتشار: 1392 _ 1388 - دوره چاپ: 3 _ 1
کیفیت : نو ؛ با گالینگور صحافی شده
مروری بر کتاب
مصور
مجموعه قدم اول ؛ مجموعه کتاب هایی است جهت آشنایی با فرهنگ ، جامعه ، ادبیات ، روانشناسی ، فلسفه ، سیاست و... که به معرفی پیشروان رشته های ذکر شده می پردازد .در این مجموعه کتاب ها با بررسی اجمالی هر رشته به معرفی دانشمندان و پژوهشگرانی می پردازد که باعث شناخت و یا پیشرفت علم و دانش بشری شده اند.
...واژه انسان شناسی از کلمه آنتروپالوژی زبان یونانی گرفته شده و معنای تحت الفظی آن مطالعه انسان است و بالطبع محل پیدایش آن نیز یونان باستان است. اما اینکه انسان شناسی به منزله دانش برگرفته از نژادپرستی است یا پلی ارتباطی میان فرهنگ ها و تحکیم آنان باهم و یا برجسته نمودن تفاوت ها محل بحث و گفتگو است.
قدم اول انسان شناسی سعی دارد از زمان پیدایش این علم تا زمان معاصر را مورد بررسی قرار دهد و برخی از نام آوران این علم همچون فرانتز بوآس بنیان گذار دانش انسان شناسی،مارگارت مید،کلود لوی استروس و تنی چند از دیگر پژوهشگران این عرصه را به خواننده معرفی نماید. پیدایش دانش انسان شناسی با مطالعه فرهنگ های«بدوی» آغاز شد.اما واژه«بدوی» یا مفهوم«اولیه» پیش فرض هایی را برملا می سازد که غرب برای خود قایل است یعنی برتری ناشی از«بافرهنگ و متمدن» بودن و نیز حق سخن برای دیگران کمتر رشد و تکامل یافته.
انسان شناسی به دلیل اختلاف نظر و طرح پرسش هایی از این دست از درون دچار شکاف شد؛ آیا این دانش به عنوان یک«دست آموز به خدمت استعمار» آمده است؟ آیا به منزله«دانشی» برگرفته ازنژادپرستی است برای اثبات آن؟ آیا کمکی است برای ارتباط میان فرهنگ ها و یا تحکیم و برجسته کردن تفاوت ها؟...
...در این کتاب، در قالب طرحهای تصویری درباره زندگی، اندیشه و نقش افلاطون در حوزه تفکر و فلسفه سخن میرود .مباحث اولیه کتاب درباره محیط آتن، اندیشههای سقراط و تاثیرپذیری افلاطون از استاد خود (سقراط) است که متعاقب آن اندیشهها و استدلالات افلاطون در حوزه هستی، دنیا، طبیعت، دانش، ذات، واقعیات، اخلاق، سیاست و مانند آن به زبان ساده تشریح میگردد ....
...فلاسفه پیوسته پرسشهای بنیادی و نگرانکنندهای درباره سیاست مطرح کردهاند. افلاطون و ارسطو در باب مزیتهای دموکراسی و مردم سالاری به مناظره و تامل پرداختهاند. خواستگاههای اقتدار جامعه، حکومت و دولت مباحثی است که از سوی هابز، روسو،هگل، مارکس، و دیگر فلاسفه مورد توجه قرار گرفته شده است. کتاب حاضر قدم اولی است در توضیح مفاهیم محوری در این شاخه کنجکاوی برانگیز از رشته فلسفه از طریق معرفی و بررسی نظریهپردازان عمده از ارسطو گرفته تا فوکو؛ و نیز از طریق طرح پرسشهایی نظیر: چگونه دولتها بروز و ظهور یافتهاند؟ چرا میبایست از آنها پیروی کرد؟ آیا میتوانیم در نبود آنها به زندگی خود ادامه دهیم؟ حدود و صغور قدرت آنها تا چه میزان باید باشد؟ آیا آزادی یک حق است؟ بهترین شکل حکومت چه میتواند باشد؟
به دنبال پیدایش "مصرف گرایی" و "پست مدرنیسم" نیاز ما به دریافت بهتر از اندیشهها و نظرات سیاسی بیش از پیش نمایان شده است. روایت دیو رابینسون از این مبحث پیچیده با آمیزه مبتکرانه و خوشایند تصویر سازی جودی گروو آن را رسا و روشنگر میسازد. می گویند زادگاه فلسفه کشور یونان است و یونانیان اولین دولت - شهرها را به وجود آوردند. ضرورت و نوع حکومت از فلاسفه یونان همچون افلاطون و ارسطو آغاز گشته و تاکنون ادامه دارد. این که نوع حکومت باید چه شرایطی داشته باشد،دموکراسی باشد یا استبدادی،حدود و ثغور آن کجاست؟ آزادی چه مفهومی دارد و آیا باید از حکومت ها پیروی کرد یا خیر از مباحث مطرح شده در کتاب فلسفه سیاسی است. در قدم اول فلسفه سیاسی به نظریات فلاسفه یونان قدیم تا هگل و مارکس و فوکو پرداخته شده است. ناگفته نماند انقلاب 1789فرانسه از نقاط عطف تغییر حکومت و سیاست در کتاب حاضر است...
...من و هیچ کس دیگری در تمام این دنیا شبیه نیستم...» ژان ژاک روسو اعترافات جسورانهاش را اینگونه آغاز میکند. روسو موسیقیدان، شاعر، رماننویس، گیاهشناس و ورای تمام اینها، فلیسوفی بود که عاقبت فیلسوف بودن خویش را انکار کرد. او اولین کسی بود که پرسید: «ارزش تمدن در چیست؟» و پاسخ او این بود تمدن، خوبی طبیعی را از بین برده و نابرابری اجتماعی را افزایش میدهد.
او با این پاسخ معاصران پیرو مکتب روشنگریاش را شگفتزده کرده و امروز نیز ما را به چالش میطلبد. آیا روسو الهامبخش انقلاب فرانسه بود؟ آیا میتوان ردپای رمانتیسیسم، روانشناسی تحلیلی و اگزیستانسیالیسم را تا او دنبال کرد؟ کتاب حاضر، متفکر مستقلی را به ما میشناساند که عقایدش در درک ما از دوران کودکی، تعلیم و تربیت، دولت، زبان و بسیاری چیزهای دیگر انقلابی بوجود آورد. و به این اعتبار قدم اولی است در شناخت زندگی آشفته روسو؛ زندگی معصومیتی از دست رفته و عقایدی که در حین سادگی هنوز موضوع تحقیق و تفسیر باقی ماندهاند....
...مطالعات فرهنگی رشته و رویکردی انتقادی و ریشهای است که به درک هویتهای نژادی، ملی، اجتماعی و جنسیتی میپردازد. این رشته در بریتانیا متولد شد و سپس در ایالات متحده، کانادا، فرانسه، استرالیا و آسیای جنوبی رواج پیدا کرد. در کتاب حاضر، اندیشهها و باورهای متخصصان و مفسران پیشرو و برجستة این رشته و شمهای از کاربرد آن در اقصی نقاط جهان، از گرامشی تا ریموند ویلیامز، از گفتار پسااستعماری تا سیاستهای ناظر بر آوارگی قومی و از فن فرهنگ تا رسانهها و جهانی شدن بررسی میشود. این کتاب راهنمایی است برای همة کسانی که دغدغهشان حرکت شتابان فرهنگهای قدیم، نو و در حال پیدایش است. ضمن آن که، کتاب با تصاویر و کاریکاتورهای مرتبط با موضوع همراه است....
...به نظر می رسد فلاسفه همواره علاقه وافری به طرح پرسشهای عجیب و غریب داشتهاند. مثلاً این که ذات واقعیت چیست؟ یا این که ویژگی ذهن و آگاهی بشری کدام است؟ ما به چه میزان آزاد هستیم و تا چه حد مجبور؟ آیا اصولاً میتوانیم از چیزی مطمئن باشیم یا خیر؟ آیا زبانِ ما به ما این اجازه را میدهد که تصویری واقعی از جهان به دست آورده یا ارائه دهیم؟ رفتار ما با همنوعانِ مان چگونه باید باشد؟ و پرسشهای دیگری از این دست.
کتاب حاضر قدم اولی است در آشنایی با مقولاتی چند از مباحث مطرح در تاریخ فلسفه غرب از هراکلیت تا دریدا. در این کتاب سعی بر آن است که مفاهیم، اندیشه های کلیدی و دیدگاه های روشنگرانه یا بعضاً گمراه کننده این فلاسفه به وجهی قابل دسترس ارائه شود....
...کتاب والتر بنیامینرا نمی توان در هیچ گروهی طبقه بندی کرد. به نظر می رسید که او خود از داشتن عنوان منتقد راضی است. اما بنیامین منتقدی استثنایی بود و با چنان شور، دانش و مهارتی به این کار دست می زد که طبیعت آنچه را که معمولا نقد می نامیدند، متحول کرد. حیطه های کار او گوناگون بود: فلسفه، زیان، هنر، معماری، عکاسی، تاریخ، عرفان یهود و مارکسیسم و... اندیشهى بنیامین معطوف به جوانب مشخص زندگى و تاریخ بودند، بطوریکه این اندیشه با عزیمت از جزء، پدیدههاى بزرگ تاریخى را در بر مىگرفت.
در پس این اندیشه یک فلسفهى تاریخ دیالکتیکى ماتریالیستى نهفته بود، زیرا که بنیامین از اواسط دههى بیست میلادى به نگرش مارکسیستى روى آورد. در دورهى مهاجرت فرانسه وى بعنوان یکى از همکاران آزاد «انستیتوى پژوهشهاى اجتماعى» که جزو مکتب فرانکفورت محسوب مىشود، زیر نظر دو فیلسوف آلمانى آدورنو و هورکهایمر براى نشریهى این انستیتو مقالات و جستارهایى مىنوشت. بویژه تئودور آدورنو در نامهنگارىهایى که با بنیامین داشت، نظرات بنیامین دربارهى هنر و استهتیک وى را به سنجش کشید. این نامهنگارىها بعدها پس از جنگ توسط آدورنو انتشار یافتند.اندیشه ی رادیکال وی همچنان چالشگر است و تکانه های فکری وی تا به امروز بر گستره های فلسفه، نظریه ی سیاسی، علوم رسانه ای و فرهنگی، تاریخ ادبیات و زیبایی شناسی اثرگذار مانده اند.
والتر بنیامین در ۱۵ ژوئیه ی ۱۸۹۲ در خانواده ای بسیار ثروتمند در برلین بدنیا آمد.خانواده ی وی هم روزهای مذهبی یهودی و هم مسیحی را محترم می شماردند. والدین بنیامین مسیر مورد علاقه اش را هموار ساختند، ولی ایشان بعدها موافق نبودند بنیامین شغلی را برگزیند که از نظر ایشان چندان عادی و درآمدساز نیست. از همان آغاز تحصیل دانشگاهی بنیامین با نگاهی انتقادی به نظام آموزشی دانشگاهی می نگریست. این آگاهی سنجشگر وی از دوره ی مدرسه نسبت به نظام سلسله مراتبی معمول میان دانش آموز و معلم شکل گرفت؛ نظامی که خودویژه ی فرهنگ و تربیت پروسی حاکم بر جامعه ی آن روز بود.
کار نویسندگى بنیامین عرصههاى گوناگونى را در بر مىگیرد و او رسانهها و شکلهاى متفاوتى را مىآزماید. وى در روزنامههاى متعدد و ویژهنامههاى ادبى و در فرستندههاى رادیویى شمار زیادى مقاله و نقد ادبى مىنویسد و پشت میکروفون مىخواند که هر یک از این قطعاتِ هر چند کوچک، گوشهاى از نظریههاى بنیادین وى را طرح مىکنند. او به جاى انتشار نظریههایش در مجلههاى تخصصى، با استفادهى خلاق از این رسانههاى پراکنده، فلسفهى خود را در همین آثار کوچک بازتاب مىدهد. در گاهشمارى آثار و قطعات وى که در پایان مجموعهى آثارش آمده است، تنها در فاصلهى زمانى ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۳ حدود ۲۲۰ عنوان قطعهى انتشار یافته را مىیابیم.
وى در این آثار بعنوان یک سنجشگر ادبى و یا کارشناس زیبایىشناسى ادبى جلوهگر نیست، بلکه وى کتابهاى عرصههاى گوناگون علوم انسانى را چنان به نقد و سنجش مىکشد که از این نقد وى یک جستار طولانى پدید مىآید که در آن نظریهها و فلسفهى وى را مىتوان یافت. با رد تقاضاى فوقدکترا کار بر روى آثار فرانتس کافکا به یک کار ابدى در زندگى بنیامین بدل مىشود....
...مارتین هایدگر«پادشاه پردهنشین» فلسفه بود، یا مهمترین شارح و حامی عرفان غیردینی که ره به بیراهه میبرد؟ گروهی هایدگر را از حیث قوّه ابداع و ابتکار قدرتمندترین فیلسوف قرن بیستم دانستهاند که بر اندیشهورزانی چون سارتر، هابرماس، فوکو، لاکان و دریدا تأثیری عمیق برجای نهاد. هایدگر در پس پشت همه جریانهای اصلی تفکر پست مدرن ایستاده است. او پایان فلسفه و ختم مذهب اصالت بشر را اعلام کرد و پشتیبان پروپاقرص نهضت ناسیونال سوسیالیسم هیتلر بود.
هایدگر در کار خلق چه بود، نظامی افسانهای که از بیخ و بن محافظهکارانه است یا تفکری که قاطعانه بر فلسفه متعارف «فائق میآید»؟ این کتاب قدم اولی است برای معرفی قابل فهم تفکر او که به پیچیدگی و ابهام شهره خاص و عام است. گاهی در جهت بررسی زمینههای تاریخی اندیشه وی و سهمی که در تحول بومشناسی، الهیات، هنر، ادبیات و دیگر حیطههای بشری در زمانه ما داشته است....
در کتاب حاضر، مارکسیسم از سه منظر موردبررسی قرار میگیرد. اول مکتبی فلسفی که با جایگزین کردن الویت وقایع انضمامی بر جایگاهی که ذهنیت در فلسفه هگل ایفا میکرد، مدعی تبیین اندیشهای شد که توان تغییر جهان و نهفقط توصیف آن را دارد، دوم همچون مکتبی اقتصادی که مدعی بود با کشف نظریه ارزش اضافی، منبع و منشأ استثمار را در تولید سرمایه دارانه کشف کرده است و سوم همچون نظریهای که توان تدارک انقلاب را دارد. این کتاب بهنقد و بررسی مکاتبی میپردازد که با رد شدن هر یک از این سه مدعا، تلاش کردند با حفظ آنچه خود وجوه اصلی این مکتب به شمار میآوردند، قرائتهای متفاوت و جدیدی از آن ارائه دهند....
...براي بسياري كلمه فمينيسم هنوز معادل « مرد ستيزي » يا جنگ ميان جنسيت هاست و چشم اندازي از رقابت زنان ومردان را تداعي مي كند .كتاب حاضر، قدم اولي است در شكستن اين افسانه . اين كتاب مروري است بر تاريخچه نسبتاً كوتاه جنبش زنان ، از بدو تولد آن در انقلاب 1789 فرانسه تا فراگير شدن آن طي جنبش هاي رهايي بخش زنان در دهه 70 ميلادي و سپس بازگشت محافظه كاري در اين زمينه در دوران تفوق نئوليبراليسم ....
فهرست کتاب ها
هگل
کانت
دکارت
ماکیاولی
جویس
کامو
شکسپیر
پیکاسو
هوش مصنوعی
مغز و ذهن
شناخت محیط
ژنتیک
سیاست در آمریکا
ماندلا
آشوب
مافیا
هاوکینگ
کیهان
اینترنت
زمان
کوانتوم
نیوتن
اینشتین
نسبیت
نشانه شناسی
جامعه شناسی
انسان شناسی
فرهنگ شناسی
فوکو
بنیامین
ویتگنشتاین
کیه رکگور
بودریار
لوی استروس
ارسطو
افلاطون
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه سیاسی
شرق دور
مدرنیسم
پست مدرنیسم
رمانتیسم
نظریه انتقادی
آمار
ریاضیات
هندسه شکنه ای
چامسکی
روسو
کینز
روانشناسی
فمینیسم
مارکس
راسل
سارتر
هایدگر
تجربه گرایی
روشنگری
منطق
اخلاق