- موجودی: موجود
- مدل: 193193 - 74/2
- وزن: 0.50kg
لهوف
نویسنده: سیدبن طاووس
مترجم: محمد اسکندری
ناشر: پیام عدالت
زبان کتاب: فارسی - عربی
تعداد صفحه: 352
اندازه کتاب: وزیری سلفون - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ نوشته تقدیمی دارد
مروری بر کتاب
متن کامل عربی و فارسی همراه با قیام مختار ثقفی (مختارنامه)
یکی از شخصیتهای برجسته و عالیقدر شیعه سید العارفین رضیالدین علیبن موسیبن جعفربن طاووس است؛ وی در 15 محرم سال 589 در حله دیده به جهان گشود و بعد از سفرهای بسیار به بلاد اسلامی و جدیت در کسب علم و فضیلت در سال 664 وفات یافت و پیکر مطهرش را در نجف اشرف به خاک سپردند....
کتاب لُهوف که مَلهوف علی قَتلی الطُفوف هم گفته شده یکی از منابع مهم و کهن واقعه عاشورا و تاریخ زندگانی امام حسین(علیه السلام)، امام سوم شیعیان نوشته ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی معروف به سید بن طاووس است.این کتاب برای مسافرتها و هنگام زیارت بر اختصار نوشته شده و به همین خاطر، سلسله اسناد روایات حذف شده و تنها آخرین راوی یا کتاب مرجعی که روایت از آن نقل شده آمدهاست.
«سید رضی الدین، على بن موسى بن جعفر» مشهور به «سید بن طاووس» (متوفای 664ق) از علمای بزرگ شیعه، آثار مهم و اثرگذاری را نگاشته است. یکی از این آثار، کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» (آههاى سوزان بر کشتگان بیابان) میباشد. این کتاب با نام «الملهوف» نیز شناخته میشود. در انتساب این کتاب به سید بن طاووس شکی وجود ندارد و از جمله شواهد آن این است که سید در کتابهای دیگر خود از این کتاب یاد کرده است.
این کتاب، شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، تا بازگشت اسرا به وطن میباشد. از مشخصههای این کتاب آن است که به صورت داستانی تنظیم شده است و این ویژگی، لهوف را به جهت ترتیب و شکل ساختاری، از کتابهای دیگر روایی جدا میکند.
این کتاب دارای بخشهای ذیل است:
1. مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آنحضرت، بیان انگیزه نگارش کتاب توسط مؤلف و ... .
2. مسلک اول: این بخش پیرامون تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست.
3. مسلک دوم: این بخش، اصلیترین قسمت کتاب است که شامل وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع) میشود.
4. مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه آغاز شده و ماجرای اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه را بیان میکند.
پس از آن نیز به حالات امام سجاد(ع) در فراق پدرشان اشاره شده است.
سید بن طاووس در مقدمه کتاب، هدف از تألیف آنرا چنین ذکر میکند: «آنچه بیش از هر چیز مرا به نوشتن این کتاب واداشت این بود؛ من چون کتاب "مصباح الزائر و جناح المسافر" را گرد آوردم دیدم که کتابى شد شامل بهترین جاهاى زیارت و برگزیدهترین اعمالى که هنگام زیارت باید بهجا آورد و هر کس آن کتاب را همراه داشته باشد از برداشتن چراغ دیگرى براى زیارت و یا کتاب زیارت بزرگ و یا کوچک بینیاز است؛ از همین رو خواستم که هر کس آن کتاب را با خود داشته باشد از همراه بردن مقتل برای زیارت سیدالشهدا ء نیز بینیاز گردد؛ لذا این کتاب را تهیّه نمودم که پیوست کتاب دیگرم باشد».
سید بن طاووس در عبارتی دیگر در بیان سبک جدید مقتلنویسی خویش چنین میگوید: «کتاب "الملهوف" را در حالى تصنیف کردم که، کسى را نمیشناسم در نگارش کتابى با این شیوه از من پیشى گرفته باشد، و کسى که بر این کتاب آگاهى داشته باشد بر مفهوم این سخن آگاه است».
او در تقریری زیبا از قیام امام حسین(ع) و هدف از اشک ریختن بر ایشان میگوید: «اگر بیتابى و مصیبتزدگى برای از بین رفتن نشانههاى هدایت، تأسیس پایههاى گمراهى و ...از توصیههای پیامبر(ص) و کتاب خدا نبود، ما در مقابل این نعمت بزرگ، جامههاى سرور و بشارت به تن میکردیم، ولى چون در نالیدن به این مصیبت، رضایت صاحب روز معاد و منفعتی برای نیکوکاران به دنبال دارد، ما هم جامه گریستن پوشیدیم و با اشک ریختن انس گرفتیم».
سید ابن طاووس درباره مختصرنویسی در این کتاب میگوید: «با توجّه به اینکه زائران، فرصت کمترى دارند رشته سخن را کوتاه نموده و به طور اختصار بیان کردهام و همین اندازه کافى است که درهاى اندوه را به روى خواننده باز و افراد با ایمان را رستگار سازد، که در قالب این الفاظ، حقایق ارزندهاى نهادهایم».
این کتاب با اینکه به عربی نوشته شده است؛ به جهت اهمیتی که داشته، به فارسی ترجمه شده است. این کتاب برای اولین بار در دوره صفویه و توسط عالمی به نام سید بهاء الدین مختاری ترجمه شدو پس از آن و تا امروز، ترجمههای دیگری برای آن نگاشته شده است.