- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 153037 - 85/5
- وزن: 0.60kg
قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی
نویسنده: غلامحسین ابراهیمی دینایی
ناشر: انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 254
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1357 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : نو ؛ واجد فرمان
مروری بر کتاب
قدما برای هر یک از علوم مدونه، سه عنصر اساسی ذکر کردهاند که به ترتیب عبارتند از: «موضوع»، «مسایل» و «مبادی» برای تشکیل برهان و اثبات مسایل در هر یک از علوم، «مبادی» سهم عمدهای را به عهده دارند، ولی هنوز معلوم نیست برخی قواعد که زیر بنای بسیاری از مسایل در هر یک از علوم واقع میشوند، از اقسام مبادی علم به شمار میآیند یا نه؟
بنابراین، قواعد هم میتوانند از اقسام مبادی به شمار آیند و هم میتوانند در ردیف «مسایل» قرار گیرند. برخی از فقها با توجه به آنچه ذکر شد، کوشیدهاند این گونه قواعد را از سایر مسایل فقهیه جدا سازند و آنها را در یک مجموعه گردآورند، مانند «قاعده لا ضرر» و «قاعده قرعه».دکتر دینانی معتقد است وجود این گونه قواعد تنها به علم فقه اختصاص ندارد، بلکه در سایر علوم، به ویژه در فلسفه نیز نظیر آنها را میتوان یافت. یک بررسی کوتاه در آثار فلاسفه اسلامی به خوبی نشان میدهد وجود این گونه قواعد که همواره برزخ بین مبادی و مسائلاند، در فلسفه فراوان است.
کتاب «قواعد کلی فلسفه در فلسفه اسلامی» در حقیقت عنوان رساله دکتری استاد، در ایام تحصیل بوده و تکمیل این اثر گران بها را در سال های بعد و با تأمل بیشتر انجام داده اند. این اثر قبلاً در سه مجلد و اکنون در دو مجلد چاپ شده است. این نخستین کتابی بود که وی به طور رسمی تألیف کرد و مهم ترین اثر قلمی شان می دانند. نویسنده زمانی که می خواستند این اثر را تألیف کنند، تصمیم داشتند درباره چهارصد قاعده فلسفی بنویسند، که این قواعد را از تمام کتب فلاسفه پیشین استخراج کرده بودند. اما این قواعد را به صد و پنجاه قاعده تقلیل دادند که به اعتقاد نویسنده، حتی می توان این قواعد را کمتر و کمتر نیز کرد تا حدی که می توان آن ها را حتی به یک قاعده تقلیل داد و آن اصل «امتناع اجتماع نقیضین» است. اما از آن جایی که به نظر وی، این صد و پنجاه قاعده بسیار مهم و برای خوانندگان بسیار کارآمد است، همه آن ها را در کتاب آوردند.
آنچه که در این اثر درباره این صد و پنجاه قاعده آمده، این است که این قواعد خودشان از چه قواعد یا اندیشه هایی دیگری ناشی شده اند، آن ها مبتی بر چه اصولی هستند و چه اصولی بر آن ها مترتب است. این کتاب برای دانشجویان فلسفه اسلامی و حتی برای تمام علاقمندان به فلسفه مفید است. زیرا قاعده فلسفی، اسلامی و غیر اسلامی یا شرقی و غربی ندارد. قواعد فلسفی جهان شمول و بدون زمان و مکان هستند. قاعده عقلی همیشه قاعده عقلی است.