- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 193323 - 204/3
- وزن: 0.50kg
قتل در خانه کشیش
نویسنده: آگاتا کریستی
مترجم: فرزانه طاهری
ناشر: طرح نو
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 370
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1372 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو _ نو
مروری بر کتاب
ماجراهای خانم مارپل
کشیش «لئونارد کلمنت» راوی حوادث ناگواری است که در «سنت ماریمید» روی میدهد و به قیمت مرگ یکی از اهالی منفور روستا یعنی کلنل «پروترو» تمام میشود. کلنل پروترو در سنت ماریمید شخص بسیار منفوری است و حتی مرد محترمی مثل «لئونارد کلمنت» اعتراف میکند که هرکس کلنل را بکشد به همه دنیا لطف بزرگی کرده است. پروترو که قاضی بخش و متولی کلیساست، طرفدار سیاست مالی سختگیرانه و مسیحیت ستیزهجو است و از حیث عادات شخصی شباهتی به مردان دوره ویکتوریا دارد.
بنابراین تقریبا همه از او ناراضیاند و مخصوصا دخترش «لتیس»، از دخالت او در مسائل شخصیاش ناراضی است. یکی از مسائلی که باعث ناراحتی کلنل شده، طراحی چهره لتیس با مایو به قلم مردی به اسم «لارنس ردینگ» است؛ مردی که کارگاه کوچکی در حیاط کشیشسرا اجاره کرده و در آنجا به کار نقاشی مشغول است...
آگاتا مری کلاریسا، لیدی ملووان ؛ مشهور به آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی داستانهای جنایی و ادبیات کارآگاهی بود. او با نام مستعار ماری وستماکوت داستانهای عاشقانه و رومانتیک نیز نوشتهاست، ولی شهرت اصلی او بخاطر ۶۶ رمان جنایی اوست.
داستانهای آگاتا کریستی، بخصوص آن دسته که در باره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را بهعنوان یکی از مهمترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستانهای جنایی کوشیدهاند نیز معرفی و مطرح نمودند.
...قصه پلیسی فقط جورچین نیست. وسیله سرگرمی محض نیست. برعکس با تحلیل ساختار این قصه ها و مبانی معرفت شناسی آنها می توان به حقایق تازه ای دست یافت. پارادایم حاکم بر این قصه ها، پارادایم علمی است. ساختار این قصه ها گرته برداری دقیق از روی ساختار زندگی اجتماعی بشر در نیمه اول قرن بیستم، و مبانی معرفت شناسی آنها تصویر روشن رویکرد معرفت شناختی بشر در ایام پس از انقلاب های علمی است.
نظم آهنین طرح قصه ها و روابط پیچیده و تودرتویی که در آنها بین عناصر مختلف وجود دارد، عیناً متأثر از ساختار زندگی اجتماعی است. ویژگیهایی مثل محافظهکاری و ثنویت اخلاقی که بعضی خوانندگان امروزی کریستی نمی پسندند، جزو مزایای کار او محسوب میشود. محافظه کاری کریستی ریشه در ساختار زندگی اجتماعی در اروپای نیمه اول قرن بیستم دارد. ثنویت اخلاقی او متأثر از رویکرد معرفت شناختی بشر در چند قرن اخیر است.