- موجودی: موجود
- مدل: 190618 - 107/2
- وزن: 0.30kg
قبیله لیلی
به کوشش: مسعود زرگر
ناشر: آتنا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 96
اندازه کتاب: وزیری سلفون - سال انتشار: 1383 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور - تعدادی رنگی
مجموعه ای از ترانه های ماندگار عباس مهر پویا ؛ به انضمام تصویرها ، زندگی نامه ، و ...
تو از قبیله لیلی
من از قبیله مجنون
تو از سپیده و نوری
من از شقایق پرخون
تو از قبیله دریا
من از نژاد کویرم
همیشه تشنه و غمگین
همیشه بی تو اسیرم
حدیث عشق من و تو
حدیث ابر بهاری
عباس مهرپویا درششم تیرماه ۱۳۰۶ در محله عین الدوله تهران درخانوادهای تهرانی الاصل به دنیا آمد، پدرش غلامحسین مهرپویا سرهنگ ارتش و مادرش عفت رفیعی بود.در سال ۱۳۳۱ توسط دوستانش در جامعه باربد به سینمای آن روز دعوت شد و در فیلم دزد عشق به عنوان بازیگر و همچنین آهنگساز موسیقی متن فیلم همکاری نمود، او پس از بازی در این فیلم توسط حسین مدنی از نخستین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران دعوت شد تا برای اولین فیلم سینماییاش به نام جدال با شیطان، ساخت و اجرای موسیقی متن آن را بر عهده گیرد.
مهرپویا به همراه نواختن ساز گاهی زمزمههایی درعالم تنهایی خود داشت، که به تدریج او را علاقهمند به اجرا و خوانندگی کرد، صدای او از جنس باس - باریتون بود که با توجه به محدود بودن این نوع جنس صدا در بین خوانندگان آن دوره از جایگاه ویژهای در موسیقی ایران برخوردار بود، و خیلی زود مورد توجه و تشویق گروهی و بالطبع مورد انتقاد گروهی دیگر قرار گرفت، اما او به راهش ادامه داد و از این تشویقها و انتقادات برای بهتر شدن کارهایش بهره برد.مهرپویا علاوه بر موسیقی ازسالهای نوجوانی به هنرهای دستی و دکوراسیون بسیار علاقهمند و همواره در پی خلق و ساخت کارهای نو و تازه بود.
اولین نمایش خلاقیت اش را درساخت کلبه سرخ پوستان بومی آمریکا در تهران در معرض دید همگان گذاشت، که در آن سالها با استقبال ویژهای روبرو شد. درهمین راستا بعدها کلبه ژاپنی را که نشانگر فرهنگ سرزمین کشورآفتاب تابان (اصطلاحی که در آن سالها برای کشور ژاپن عنوان میشد) بود را به نمایش گذاشت وازطرف سفارتخانه مربوطه مورد تحسین و تشویق قرارگرفت.
مهرپویا همانند جمع کثیری از هنرمندان ایرانی، در بعد از انقلاب اسلامی از ادامه فعالیت بازماند و کمکم از عرصه موسیقی فاصله گرفت و آموزشگاه موسیقی او نیز پس از مدت کوتاهی تعطیل گردید. اما بازدید از گالری مهرپویا و کارهای دستی او تا سالهای آخر حیات وی بهطور رایگان ادامه داشت و در این سالها مهرپویا در کنار خانواده اش در ایران زندگی کرد. آخرین کار هنری او در بخش موسیقی، بعد از سال ۱۳۵۷ همکاری او با آقای مجید انتظامی در موسیقی متن فیلم بایسیکل ران میباشد. که در آن نوای سیتار او برای آخرین بار بگوش میرسد.