- موجودی: موجود
- مدل: 195209 - 2/6
- وزن: 0.50kg
فیلم نامه های الگو ، الگوهای فیلم نامه
نویسنده: فرانسیس وانوا
مترجم: داریوش مودبیان
ناشر: قاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 344
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1389 - دوره چاپ: 1
کیفیت : در حد نو _ نو
مروری بر کتاب
ویراست دوم 2008
... از سال 2006 تا 2008 فرانسیس وانوا، با توجه به جریان های فیلم سازی در سینما و تلویزیون اروپا و آمریکا و همچنین تولید و نمایش آثار ارزشمند جدیدی که می توانست و می تواند الگوها و نمونه های تازه ای را در این زمینه ارائه دهد، دست به بازنگری این کتاب زد، مطالب گذشته را به روز کرد و بخش هایی را حذف و بخش های جدیدی را بر آن افزود.
فیلم نامه ساختاری است که به کار چیزی دیگری(یعنی فیلم) می آید.اما برای آنکه بتواند زیربنای آنچه واقع شود که بنا گذاشته خواهد شد، فیلم نامه باید در خود عناصر کارگردانی را شامل شود.
شخصیت ها و دکور در تقابل یکدیگر قرار می گیرند و کنش و واکنش صورت می پذیرد. می دانیم این گونه روابط میان شخصیت و دکور یکی از منابع پایان ناپذیر فیلمنامه نویسی برای فیلم های خنده آور است: نگاه کنید به فیلم نیویگتور ساختۀ باستر کیتون، کلبۀ کوهستانی و چارلی در فیلمِ جویندگان طلا یا رستوران بزرگ در فیلمِ زنگ تفریح ساختۀ ژاک تاتی. در این صورت، این مشخصه های دکور و فضای نمایشی هستند که مواد کنش نمایشی را فراهم می آورند.
اریک رومر بیش تر از دکور، همیشه فضا را به عنوان عامل پیش برندۀ کنش نمایشی به کار می گیرد. تغییر چهرۀ میدان و بنای «تاق نصرت» در میدان ائتوال پاریس برای او جانمایۀ داستان فیلمی را فراهم آورد که به نمایش این میدان از دید یک عابر پیاده و مدت زمانی که او به هنگام دور زدن میدان طی طریق می کند، اختصاص یافت. ساختار و بافت شهر جدید سرژی – در فرانسه – برای برخورد و دیدار شخصیت های فیلم: دوستِ دوست من نقش تعیین کننده دارد.
همچنین فیلمنامه هایی که بر روی مضمون ساختن / فرو ریختن بنا شده اند (همشهری کین، روزی روزگاری در غرب) از طریق کنش و واکنش شخصیت ها با دکور به نمایش موضوع می پردازند، همین امر را می توان در فیلمنامه های تخیلی نیز به فراوانی مشاهده کرد.
فهرست
• فیلم نامه همچون مجموعه ای از مضامین پیشنهادی
• فیلم نامه همچون مجموعه ای از آرایش های پیشنهادی
• اقتباس
• گفت و گوها
• فیلم نامه - فرد - جامعه