- موجودی: موجود
- مدل: 201316 - 94/4
- وزن: 0.20kg
فلسفه چامسکی
نویسنده: مورتون وینستون
مترجم: احمدرضا تقاء
ناشر: طرح نو
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 227
اندازه کتاب: رقعی کوچک - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
شرایط عضویت در انجمن فرهیختگان دانشگاه هاروارد برای چامسکی، پس از اتمام تز فوقلیسانسش در دانشگاه پنسیلوانیا، مهیا شد و در سال ۱۹۵۱ به کیمبریجِ مسهچوستس نقلمکان کرد و همچنان در آنجا به فعالیتهایش ادامه میدهد. آنجا محیطی ایدهآل برای چامسکی بود چون میدانی برایش فراهم میآورد تا بتواند آزادانه به تفکرات خلاقانهاش ادامه دهد.
چامسکی در هاروارد و امآیتی به اشخاصی چند برخورد که چنانکه پیداست کارشان تأثیری تعیینکننده بر رشد تفکر او گذاشته است. او با موریس هال، زبانشناس و شاگرد رومان یاکوبسون آشنا شد و رابطه کاری نزدیک و پایداری با او برقرار کرد (آن دو مؤسسان گروه زبانشناسی و فلسفه دانشگاه امآیتی بودند و هنوز در آنجا هماتاقاند). همچنین با یهوشوا بارهیلل منطقدان آشنا شد، که از شاگردان رودولف کارناپ بود، و نیز پیتر الیاس نظریهپرداز اطلاعات که مانند خود چامسکی عضو جونیور انجمن فرهیختگان هاروارد بود.
او همچنین به کندوکاو عمیقتر در فلسفه و منطق پرداخت، بهخصوص در آثار فیلسوفانی چون نلسون گودمن، که زمانی که در دانشگاه پنسیلوانیا بود چامسکی را نامزد عضویت در انجمن فرهیختگان کرده بود و بعد تقریبآ همزمان با انتشار اثر تاریخسازش ساختار پدیداری در سال ۱۹۵۱ به بوستن نقلمکان کرد، و نیز ویلارد فان اورمن کواین که آنموقع در هاروارد بود و سخنرانیهایی ایراد میکرد که حاصلشان انتشار آثار تاریخسازی همچون «دو اصل جزمی تجربهگرایی» بود. این فیلسوفان تحلیلی متنفذ درحال پروردن نقدهای خود بر تجربهگرایی منطقی بودند و آثارشان در زمینه منطق و معرفتشناسی بر تردیدهای روزافزون چامسکی درخصوص کارایی روشهای زبانشناسی توصیفی مهر تأیید نهاد.
... نوع بشر تنها گونه ای است که گذشته دارد. اما خیلی معلوم نیست که آینده هم داشته باشد. این در گرو جنبش های مردمی ای خواهد بود که وقف ارزش هایی باشند که در نظم اجتماعی و سیاسی موجود یا سرکوب شده و یا به حاشیه رانده شده اند؛ یعنی اجتماع، همبستگی، نگرانی دربارهٔ محیط زیستی شکننده و اندیشهٔ مستقل و مشارکت دموکراتیک حقیقی در جنبه های گوناگون زندگی.