- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 159481 - 98/4
- وزن: 0.50kg
فلسفه امروزین علوم اجتماعی
نویسنده: برایان فی
مترجم: خشایار دیهیمی
ناشر: طرح نو
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 455
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1381 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
با نگرش چند فرهنگی
کتاب فلسفه امروزین علوم اجتماعی، نگرش و رویکردی تازه به فلسفه علوم اجتماعی دارد، نگرش و رویکردی که حول محور تجربه سهیم بودن در جهانی شکل گرفته است که در آن افراد تفاوتهای زیادی با هم دارند. بهترین نام برای این نگرش «چندفرهنگی» است. فلسفه چندفرهنگی علوم اجتماعی سؤالهای تازه ای مطرح می کند و مفاهیم تازه ای را برای بررسی مسائل ذاتی در پژوهش درباره انسانها به کار می گیرد، همچنین این فلسفه سؤالها و مفاهیم قدیمی تر در فلسفه علوم اجتماعی را در پرتوی تازه قرار می دهد.
بهترین نام برای این نګرش «چند فرهنګی» است. زیرا اعتقاد به اصالت تعدد فرهنګ هاست که توجه ما را به سمت فرصتها و خطرهای جهانی پر از تفاوتها می کشاند. فلسفه چند فرهنګی علوم اجتماعی سوالهای تازه ای مطرح می کند و مفاهیم تازه ای را برای بررسی مسائل ذاتی در پژوهش درباره انسانها به کار می ګیرد. همچنین این فلسفه سوالها و مفاهیم قدیمی تر در فلسفه علوم اجتماعی را در پرتوی تازه قرار می دهد.
این کتاب با نگرش و رویکرد "چند فرهنگی "در حوزه فلسفه علوم اجتماعی نگاشته شده است ;بر این اساس، نویسنده بر آن است در زیر لایه تحلیلهای فنی، نگرش و تصور مناسبتری از جهان چند فرهنگی به دست دهد" .هدف اصلی و اولیه این کتاب تعمیق و احیای گفت و گو و بحث درباره ماهیت پژوهش اجتماعی است .اما فراتر از آن، نیت این کتاب فراهم آوردن دیدگاهی است که با نیازهای مبرم جهان چند فرهنگی مناسبتر باشد
نویسنده تصریح میکند : تحلیلهای ما مبتنی بر یک شیوه تفکر دیالکتیکی بوده است .در یک نگرش و رویکرد تحلیلی، تفاوت مطلق انگاشته نمیشوند ....وی در کتاب دوازده تز فلسفه چند فرهنگی علوم اجتماعی مطرح میسازد که عبارتاند از :
1ـ از دوگانگیها بپرهیز .از دو گانه انگاریهای زیانبار بر حذر باش . دیالکتیکی بیندیش،
2ـ به دیگران همچون "دیگری "نیندیشید .شباهت و تفاوت را اصطلاحات مرتبطی بدانید که پیش فرض یک دیگرند
3 ـ از انتخاب کاذب میان عامگرایی و خاصگرایی، همرنگی و جدایی فراتر بروید .به جای این که بکوشید بر تفاوتها غلبه کنید یا آنها را متصلب کنید، با آنهایی که متفاوتند از طریق این تفاوتها وارد تعامل شوید و گوشه چشمی هم به آموختن و رشد در جریان داشته باشید
4 ـ فرایندی فکر کنید، نه جوهری و ذاتی (یعنی برحسب افعال فکر کنید نه برحسب اسمها) زمان را هم عنصری اساسی در تمام موجودیتهای اجتماعی به حساب آورید .حرکت ـ دگرگونی، تکامل و تحول، تغییر ـ را در همه جا ببینید
5.ـ بر عاملیت آنهایی که مورد پژوهشند تاکید بورزید
6 ـ به یاد داشته باشید که عاملان فقط به این دلیل عامل هستند که در درون سیستمی قرار گرفتهاند که همزمان هم به آنها قدرت میبخشد و هم مقید و محدودشان میکند
7 ـ انتظار پرتو افکنی بیشتری از هر عمل یا فراورده انسانی که تلاش میکنید فهمش کنید داشته باشید
8 ـ جوامع را مونادهای یکپارچه جدا از هم، یا دیگران را صرفا اعضای یک فرهنگ یا گروه خاص در نظر نگیرید
9 ـ به نقش قدرت بخشی که گذشته برای شما دارد اذعان کنید .اما به یاد داشته باشید که شما از چه طرقی گذشته را آنی میکنید که هست
10 ـ به جایگیر شدگی فرهنگی و تاریخ شناخت علمی اجتماعی توجه کنید...
11 ـ پشت نمای توهمی خنثی و بی طرف بودن پنهان نشوید تا خود یا دیگران را مجاب کنید که عینی هستید...
12 ـ پذیرش یا تجلیل کافی نیست .درگیر دیگران شوید .