- موجودی: موجود
- مدل: 198425 - 16/6
- وزن: 0.50kg
فصلنامه ارغنون شماره 25
نویسنده: گروه نویسندگان
مترجم: گروه مترجمان
ناشر: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 302
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
داستان های عامه پسند ؛ مجموعه مقالات
فصلنامه ارغنون از نشریات درباره فلسفه و علم کلام ، ادبیات و نقد ادبی ، و فرهنگ و علوم انسانی بودهاست. ۲۷ شماره از این مجله در ۲۲ مجلد به طبع رسیدهاست. ارغنون به قصد تمهید مقدمهای مناسب برای شناخت و نقد فرهنگ معاصر در غرب از طریق گزینش واقعبینانه متون طراز اول در حوزههای فلسفی و ادبی و فرهنگی و ترجمه و احیاناً شرح و نقد آنها که در موارد اندکی تالیفاتی از نویسندگان ایرانی نیز در برخی شمارههای آن وجود دارد.
هر شماره از ارغنون حول محور یک موضوع خاص منتشر میشد. ارغنون سهم بسیار مهمی در معرفی فلسفه و اندیشه مدرن در ایران داشته است. این مجله به مدیر مسئولی احمد مسجدجامعی، در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه میشد. بنیانگذاران و شورای ثابت نویسندهگان و ویراستاران: یوسف اباذری ، حسین پاینده ، مراد فرهادپور و علی مرتضویان بوده اند.
مقاله «داستانهای عامهپسند» با بحثی دربارۀ دیدگاههای مختلف ناظر به جایگاه ادبیات عامهپسند آغاز میشود و نویسنده سپس به موضوع ایدئولوژی در متن و نحوۀ تبیین آن از منظر نظریههای لویی آلتوسر و پییر ماشری میپردازد. در بخش بعدی ، نظریه دریافت معرفی میشود و جایگاه خواننده در فرآیند قرائت متن از دیدگاه نظریهپردازانی همچون هانس گئورگ گادامر و ولفگانگ آیزر و هانس رابرت یاوس و استنلی فیش مورد بررسی قرار میگیرد.
داستانهای عامهپسند یکی از انواع ادبی است که از آغاز پیدایش تاکنون و در همه صورتهای عرضه آن از جمله کتاب، فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، کارتون، کمیک استریپ، همواره جذاب و پرطرفدار بوده است. در مقالات این شماره از نشریه ارغنون علاوه بر مباحث نظری درباره مبانی و اصول و زمینههای داستانهای عامهپسند، برخی از مهمترین گونههای این نوع ادبی بررسی گردیده است.
برای نمونه مقاله نخست کتاب با عنوان «داستانهای عامهپسند» با بحثی درباره دیدگاههای مختلف ناظر به جایگاه ادبیات عامهپسند آغاز میشود و نویسنده سپس به موضوع ایدئولوژی در متن و نحوه تبیین آن از منظر نظریههای «لویی آلتوسر» و «پییر ماشری» میپردازد. در بخش بعدی نظریه دریافت معرفی و جایگاه خواننده در فرایند قرائت متن از دیدگاه نظریهپردازانی همچون «هانس گئورک گادامر»، «ولفگانگ آیزر»، «هانس رابرت یاوس» و «استنلی فیش» بررسی میگردد.
در بخش بعدی، نویسنده به فیلمها و رمانهای جیمز باند (به منزله یکی از پرطرفدارترین شخصیتهای ادبیات عامهپسند) میپردازد و بخش پایانی این مقاله به پژوهشهای فمینیستی درباره داستانهای عامهپسند عاشقانه اختصاص دارد. برخی دیگر از مقالات کتاب عبارت است از: درباره داستان پریان؛ از غریب تا شگفت؛ داستان علمی ـ تخیلی چیست؟؛ وانمودهها و داستان علمی تخیلی؛ جهان آگاتاکریستی؛ و دیالکتیک ترس.