- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 162374 - 80/1
- وزن: 0.20kg
عزاداری های نامشروع
نویسنده: آیت الله محسن امین
مترجم: جلال آل احمد
به کوشش : سیدقاسم یاحسینی
ناشر: شروه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 53
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1371 - دوره چاپ: 2
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
سپاس خدا را و درود بر پیغمبر ما محمد(ص) خداوند در همه جا نهی از منکر و باز داشتن مردم از کارهای بد را قلبأ و لسانا و در هر حال و حتی الامکان واجب فرموده است.بزرگترین گناهان اینست که انسان بدعت ها را به جای امور مستحب گرفته و یا امور مستحبی را بدعت وانمود کند. از طرفی چون شیطان و یارانش همیشه در صدد ترویج امور منکر و زشت هستند و در هر مورد، راه بخصوص آن را خوب میشناسند، مردمان دیندار را نیز از راه دین گول زده و از راه در میبرند، و این خود بهترین راه گمراه کردن مردم است و کمتر عبادت و سنتی هست که شیطان با وساوس خود در آن دخالت نکرده، آن را فاسد ننموده باشد .
از جمله این امور، یکی موضوع عزاداری برای امام حسین(ع) است. در این مورد چون شیطان و یارانش با همه کوشش و تلاش خود نمیتوانستند کاملا پیروز شوند، تصمیم گرفتند مردم را وادار کنند که در این موضوع بدعت ها و منهیات و اعمال شنیع بسیاری وارد نمایند و به این طریق سود و ثوابهای آن را از بین برده، اموری را در آن وارد کردند که نه تنها تمام مسلمانان بلکه تمام ملل دیگر نیز، آن اعمال را شنیع و زشت میدانند. علاوه بر زشتی، این امور اغلب از چیزهایی است که در قرآن و سایر اخبار رسما از آنها نهی شده و به عمل کنندگان آنها وعده عذاب داده شده است...
آیت الله جبلعاملی پس از مشاهده پاره ای از محافل عزاداری آمیخته به خرافات و بدعتها، درصدد پاکسازی و اصلاح این مجالس برآمده و به تحریر این رساله و نشان دادن برخی از مواضع تحریف در عزاداری حسینی پرداخت و مرحوم جلال آل احمد در سال 1322 آنگاه که به تازگی از نجف اشرف بازگشته و در انجمن اصلاح فعالیت داشت اقدام به ترجمه این اثر کرد.
علّامه بزرگوار، آیت اللَّه سید محسن امین عاملی از علمای بزرگ شیعه در لبنان و صاحب کتاب گرانسنگ اعیان الشیعه، بی شک یکی از مفاخر عالم تشیع و از اصلاحگران مشهور و صادق و مخلص عصر ماست که در مسئله پاکسازی مراسم عزاداری حسینی، از خرافات و بدعت ها، از پیشگامان محسوب می گردد.
البته پیش از علّامه امین، علمای و فقهای بزرگوار دیگری در فتاوی خود، مردم را از ارتکاب اعمال خلاف در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام برحذر داشته بودند؛ اما این مصلح بزرگ، با شجاعت و شهامت خاص حسینی، برای اصلاح امور بزرگداشت خاطره شهادت حسین بن علی علیه السلام و برای پاکسازی مراسم عزاداری از خرافات و بدعت هایی که توسط عناصر مشکوک و یا ساده دل و نادان، وارد آن شده بود، به روشنگری پرداخت و در آثار و تألیفات خود، خطبا و اهل منبر را هشدار داد که حقیقت را بر مردم بازگو کنند و از نقل احادیث مجعول و یا مشکوک خودداری ورزند... و همواره مردم را با هدف برجسته و وارسته امام علیه السلام آشنا سازند و عزاداری را به قصد احیاء اندیشه های حسینی، به دور از آداب و رسوم جاهلی، بر پا دارند.
تألیف کتاب پر ارج المجالس السنیه فی مناقب و مصائب النبی و العتره النبویه در پنج جلد، در همین راستا بود و در واقع مرحوم آیت اللَّه علّامه امین عاملی در دعوت اصلاحگرانه خود، خواستار برگشت به راه و روش اسلام راستین و مکتب اهل بیت بود.
علاوه بر کتاب فوق، آیت اللَّه امین، رساله ای نیز تحت عنوان التنزیه لاعمال الشبیه تألیف و منتشر ساخت که در آن به تحریم اعمال غیر مشروعی چون قمه زنی پرداخت و این رساله در ماه محرم 1346 هجری در بیروت چاپ و منتشر گردید. به دنبال نشر این رساله که در آن، قمه زنی اقدامی وحشیانه، موجب تمسخر دین و مذهب و خلاف شرع و عقل، معرفی شده بود، کسانی که از سلطه استعمار و لزوم مبارزه با آن، سخنی بر زبان نمی آوردند، قیام کردند و اتهامات ناروایی بر ضد آیت اللَّه سید محسن امین عاملی منتشر ساختند.
خود علّامه امین عاملی در این باره می نویسد:
قمه زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی، به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل، این عمل، شیعه اهل بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشی قلمداد می کند و شکی نیست که این اعمال، ناشی از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت خدا و پیامبر و اهل بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال، در ماهیت و حکم شرعی آن، که حرمت است تغییری نمی دهد و من هیچ وقت در این مراسم که توسط کنسولگری ایران در مقام سیده زینب در دمشق برگزار می شود، شرکت نکرده ام و مردم را هم از شرکت در آن نهی نموده ام و به همین دلیل هم رساله التنزیه را نوشتم که چاپ شد و به فارسی هم ترجمه گردید و به دنبال آن بود که گروهی از قشریون و کسانی که خود را به دین منسوب می دارند، قیام کردند و غوغا برپا ساختند و حتی در میان مردم عوام شایع نمودند که فلانی عزاداری بر امام حسین را تحریم کرده است و بر این هم بسنده نکرده و مرا به خروج از دین، متهم ساختند و متأسفانه بعضی از معممین متحجر هم این تهمت را دامن زدند و آنگاه سرودی بر ضد من ساختند و اموال بسیاری در این راه خرج کردند و سید صالح حلی را مأمور قدح و ذم من نمودند... اما آنچه که به سود مردم است، در روی زمین ماندنی و حباب های توخالی از بین رفتنی بود!