- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 176622 - 89/5
- وزن: 0.70kg
طرب المجالس
نویسنده: رکن الدین میرحسینی هروی
به کوشش : سیدعلیرضا مجتهدزاده
ناشر: باستان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 280
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1352 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : صفحات درحد نو ؛ مهر دارد ، عطف کتاب چسب خوردگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
رکن الدین میرحسینی هروی ؛ عارف و شاعر، متخلص به حسینى. معروف به امیرحسینى یا حسین سادات. در شهر غزیو یا گزیو از بلادغور متولد شد. چون بیشتر عمرش را در هرات گذراند به هروى مشهور شد. اوایل عمر خود را در تحصیل علوم و آداب و بعد از آن در سیر و سوك در تصوف و عرفان گذراند. دوران مجاهدت خود را در خدمت شیخ بهاءِالدین زكریاى مولتانى از تربیت شدگان شیخ شهاب الدین سهروردى و پسرش شیخ صدرالدین عارف مولتانى به پایان برد.
بعد از اتمام دوره ى مجاهدت در مولتان، به هرات بازگشت و در آنجا به ارشاد خلق مشغول شد. در همان جا درگذشت و در گورستان قهندز، بیرون گنبد سیدالسادات عبداللَّه بن معاویه دفن شد. مقبره ى او اكنون باقى است. آثار وى: مثنوى هاى عرفانى «زاد المسافرین»؛ «كنزالرموز» بر وزن مثنوى مولوى؛ «سى نامه»، در هزار و دویست بیت به بحر هزج مسدس؛ «دیوان امیرحسینى»، مركب از قصائد «پنج گنج» و غزل ها و تركیبات و ترجیعات و مقطعات و رباعیات، در حدود هزار و پانصد بیت؛ «نزهة الارواح».
شیخ محمود شبستری مثنوی گلشن راز را در پاسخ به پرسشهای امیر حسینی هروی سروده است. در هفدهم ماه شوال سال ۷۱۷ فرستادهای از خراسان مشکلات و مسائل مربوط به فهم و تبیین پارهای از رموز و اشارات عرفانی را در قالب نامهای منظوم در مجلسی با حضور شبستری میخواند.
نخست از فکر خویشم در تحیر
چه چیزاست آنکه گویندش تفکر؟
کدامین فکر ما را شرط راه است؟
چرا گه طاعت و گاهی گناه است؟
که باشم من؟ مرا از من خبر کن
چه معنی دارد اندر خود سفر کن؟
مسافر چون بود؟ رهرو کدام است؟
که را گویم که او مرد تمام است؟
که شد از سر وحدت واقف آخر؟
شناسای چه آمد عارف آخر؟
اگر معروف و عارف ذات پاک است
چه سودا بر سر این مشت خاک است؟
کدامین نقطه را نطق است، اناالحق؟
چه گویی هرزهای بود آن مزبق؟
چرا مخلوق را گویند واصل؟
سلوک و سیر او چون گشت حاصل؟
وصال ممکن و واجب به هم چیست؟
حدیث قرب و بعد و بیش و کم چیست؟
چه بحر است آنکه نطقش ساحل آمد؟
ز قعر او چه گوهر حاصل آمد؟
چه جزو است آنکه او از کل فزون است؟
طریق جستن آن جزو چون است؟
قدیم و محدث از هم چون جدا شد؟
که این، عالم شد آندیگر خدا شد؟
فهرست
در بیان خلق و امر
در اصناف ذریه
در فضیلت و شرف انسان بر جمیع حیوانات
در بیان اخلاق حمیده
در اوصاف نعیمه
تعلیقات