- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 182175 - 112/3
- وزن: 1.00kg
صنایع ایران بعد از اسلام
نویسنده: زکی محمدحسن
مترجم: محمدعلی خلیلی
ناشر: اقبال
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 400
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1320 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : صفحات درحد نو ؛ فاقد جلد
مروری بر کتاب
همراه با 95 تصویر و لوح از صنایع ایران
هنر و صنعت در ایران باستان به شناخت پدیدارهای مادی فرهنگی و شیوهٔ معماری و هنری ایرانیان و انواع دست بافتها و دست ساختهای ایران و تحولات آن در ایران باستان اختصاص داده شدهاست. شرایط آب و هوا و فراوانی مواد ساختمانی و میراث فرهنگی سبب شد که تمام شیوههای ساختمانی اقوامی که از زمانهای باستانی و روزگاران کهن فلات ایران را اشغال کردهبودند، دستبهدست شده به فرزندان آنان منتقل گردد. استادان و معماران ایرانی روش زدن طاقهای ضرب و گنبدگون را به دیگران آموختند و سبکهایی چون آپادانا، ایوان و طاقنماهای تیز را بر جای گذاشتند.
یکی از ابتکاراتی که ایرانیان در مهندسی ساختمان کردند، ایوان است که آن را مشابه و نظیر تالار آپادانا میتوان دانست. ایوان به طرف حیاط باز میشود و سقف آن از زمان پارتها تخت نیست بلکه سقف ضربی است. ایوان یکی از ویژگیهای ارزندهٔ ساختمان روزگار ساسانی بود و از اسلام به بعد جزو خصوصیات مسجد ایرانیان گردید.
سقف ضربی نیز سقفی بود که نیازی به ستونهای چوبی نداشت. در زمان پارتها و ساسانیان بنای سقفهای گنبدگون در ساختماهای همگانی و خصوصی به آخرین درجهٔ تکامل رسید. این سقفها در اصل به دو گونه بود یکی تاق ضربی بشکهای برای اتاقهای مستطیلی و یکی هم سقف گنبدی که روی اتاقهای چهارگوش زده میشد. معماران و استادکاران ایرانی برای رسیدن از پایه چهارگوش به گنبد دایرهای، تاقنما را اختراع کردند. ایرانیان این شیوه سقفهای ضربی را در زمان اسلام هم حفظ کردند، به گونهای که امروزه آن در بسیاری از مسجدها و ساختمانهای همگانی دیده میشود.
در خارج ایران، معماران ایرانی، شیوهٔ تالار آپادانا را در جهان اسلام پراکندند. طبری مورخ بزرگ (۹۲۲–۸۳۹ میلادی) مینویسد وقتی که زیاد بن ابیه فرماندار بصره در سال ۶۷۰ میلادی میخواست مسجد بزرگ کوفه را از نو بسازد، معماران غیرمسلمان را احضار کرد و دستور داد تا بنای بینظیری برپا کنند، مردی که در عهد خسروپرویز شاه ایران معمار بود، گفت «این کار فقط وقتی عملی است که ستونهای سنگی آن را از کوههای اهواز بیاورند.» طبری مینویسد که سقف مسجد بدون طاقنما و روی ستونها قرار داشت همچنین در سال ۶۸۴ میلادی وقتی که عبدالله بن زبیر میخواست خانهٔ کعبه را تجدید بنا کند، از معماران ایرانی دعوت کرد. برجهای تهویه یا بادگیر از ویژگیهای خانههای مرکز ایران است. این بادگیرها هوای تازه و خنک بادهای شب را به داخل اتاق و زیرزمین میآورند.