- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 107180 - 60/6
- وزن: 0.30kg
شیوه ی ساخت و ساز پرندگان در نگارگری
نویسنده: اکبر منصوری
ناشر: برگ نو
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 70
اندازه کتاب: رحلی - سال انتشار: 1392 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور
از نظر تاریخی ترکیب گیاهان و پرندگان از زمان دور شدن ترسیم گیاهان به طرحهای هندسی آغاز شد. زیرا گلها و گیاهان با بافت حلقهای و پر خم و پیچ خود میتوانند طرحهای هندسی را بپذیرند اما پرندگان با نرمی اندامهایشان به طرحهای غیرهندسی نیاز دارند. آثار گل و مرغ از دوران سلجوقی، صفوی و قاجار وجود دارند که تفاوتهایی با هم دارند اما روند تغییرات آنها در طول زمان کند بودهاست.
در اواخر دوران صفویه پرندگان با دقت زیادی کشیده میشدند و پس از آن تغییر شگرفی در این هنر دیده نمیشود. در شیوه اجرا تفاوتهایی وجود دارد برای مثال در مکتب شیراز گلبرگها پُرتر هستند و در روشهای دیگری کاملاً نازک و اندک هستند.
در عهد تیموریان، با پیدایش مکتب هرات و تکامل نگارگری ایران، هنرمندی مانند کمال الدین بهزاد پرورش یافت و مکتب هرات را به اوج رساند. استاد بهزاد پا را از موضوعات سنتی فراتر گذاشت و انسان را موضوع اصلی نقاشی خود قرار داد. غنای شفافیت رنگ های نقاشی، یکی از بارزترین مشخصه های هنر وی بود.