- موجودی: موجود
- مدل: 205111 - 58/4
- وزن: 0.20kg
شکسپیر
نویسنده: ژان پاریس
مترجم: نسرین پورحسینی
ناشر: نمایش
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 92
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1370 - دوره چاپ: 1
کیفیت : درحد نو
مروری بر کتاب
مصور
زندگی و آثار
تا به حال چه کسی بیشتر از این مرد، نبوغ خدایان را وام گرفتهاست؟ مردی که در هیچ لحظهای از زندگیاش تن به ظلمات نمیدهد مگر در لحظه به دوش کشیدن تمامی عظمت یک اسطوره...
بسیاری از نمایشنامههای شکسپیر در دورههای مختلف کیفیت و دقت در طول زندگی وی منتشر شدهاست. با این حال، در سال ۱۶۲۳، دو هم بازیگر و دوستان شکسپیر، جان همینگز و هنری کاندل، متن قطعی تری را منتشر کردند که به عنوان اولین برگه، نسخه جمعآوری شده پس از مرگ از آثار نمایشی شکسپیر که شامل همه نمایشنامههای وی به جز دوتای آنها بود ، منتشر شد. بخش آغازین این کتاب با شعری از بن جونسون مزین شد، که در آن جونسون از قول معروف شکسپیر «نه از یک دوره بلکه برای همه دوران» استقبال کرد.
ویلیام شکسپیر در ۲۶ آوریل ۱۵۶۴ در شهر استراتفورد در انگلستان غسل تعمید داده شد. شهرت شکسپیر به عنوان شاعر، نویسنده، بازیگر و نمایشنامهنویس منحصربهفرد است و برخی او را بزرگترین نمایشنامهنویس تاریخ میدانند. با این حال، بسیاری از حقایق زندگی او مبهم است. پدرش از صاحبمنصبان دیوانی بود که گویا بعدها با مشکلات مالی مواجه شد و مادرش فرزند یک زمیندار محلی نسبتاً ثروتمند بود. شکسپیر احتمالاً در مدرسهٔ گرامر استراتفورد تحصیل کرده و در آنجا اطلاعات ارزشمندی دربارهٔ لاتین به دست آوردهاست؛ اما ویلیام رهسپار آکسفورد یا کمبریج نشد.
اولین آثار ثبت شده از شکسپیر، ریچارد سوم و سه قسمت از هنری ششم است که در اوایل دهه ۱۵۹۰ برای یک نمایش تاریخی نوشته شدهاست. تعیین تاریخ نمایشنامههای شکسپیر دقیقاً دشوار است ، با این وجود، و مطالعات متون حاکی از آن است که تیتوس آندرونیکوس، کمدی خطاها، رام کردن زیرکی و دو آقای بزرگ ورونا نیز ممکن است به اولین دوره شکسپیر تعلق داشته باشند.
اولین تاریخچههای او، که به شدت متأثر از چاپ سال ۱۵۸۷ کتاب رافائل هولینشد تواریخ انگلیس، اسکاتلند و ایرلند است ، نتایج مخرب حکومت ضعیف یا فاسد را نمایان میکند و به عنوان توجیهی برای پیدایش خاندان تودور تفسیر شدهاست. نمایشنامههای اولیه تحت تأثیر آثار نمایشنامه نویسان الیزابت، به ویژه توماس کید و کریستوفر مارلو، از سنتهای درام قرون وسطایی و نمایشنامههای سنکا تأثیر داشتند.
کمدی خطاها نیز بر اساس مدلهای کلاسیک ساخته شده بود، اما هیچ منبعی برای «رام کردن زیرک» یافت نشدهاست، هرچند که مربوط به یک نمایشنامه جداگانه به همین نام است و ممکن است از یک داستان عامیانه ناشی شده باشد. مانند دو جنتلمن ورونا، که به نظر میرسد دو دوست تجاوز را تأیید میکنند، داستان شیو دربارهٔ اهلی کردن روح مستقل یک زن توسط یک مرد، گاهی منتقدان، کارگردانان و مخاطبان مدرن را آزار میدهد.