- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 151867 - 20/2
- وزن: 0.20kg
شش شخصیت در جست و جوی نویسنده
نویسنده: لوئیجی پیراندللو
مترجم: حسن ملکی
ناشر: تجربه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 127
اندازه کتاب: پالتویی - سال انتشار: 1378 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
بسیاری از نویسندگان... اعتقاد داشتند که شخصیتهای آثار آنان زنده تر و واقعی تر از حتی آدمهای واقعی هستند... پیراندلو نیز... احساس می کرد شخصیتهای آثارش را می بیند و با آنها حرف می زند و زندگی می کند. اما او در این کار از هر کس دیگری فراتر رفت و ابعاد تازه ای به این پدیده داد.
در شش شخصیت، و جاهای دیگر، او می پرسد:
«شخصیت» چیست؟
- او یا آن از کجا می آید؟
او یا آن چه حقوقی دارد؟
در واقع، او یا آن چه نوع حیاتی دارد؟
اگر «شخصیت» داخل گیومه گذاشته شده است و معلوم نیست با ضمیر شخصی «او» یا ضمیر غیر شخصی «آن» باید از آن یا او سخن گفت، به این دلیل است که این سوالها پاسخهای متفاوت و متناقضی می تواند داشته باشد.
لوئیجی پیراندلو، یکی از تأثیرگذارترین افراد در تئاتر مدرن، با فاصله گرفتن از تکنیک های رایج زمانه ی خود، نمایشنامه ها و هجویه های جنجال برانگیزی خلق کرد. شناخته شده ترین اثر او با نام شش شخصیت در جست وجوی نویسنده، از طریق ارائه ی نمایشی با پایان باز، تجلی بخش ابداعات این نویسنده ی برنده ی جایزه ی نوبل است.
این کمدی خردمندانه که برای اولین بار در سال 1923 به روی صحنه رفت، شش شخصیت در یک صحنه ی تئاتر را معرفی می کند که برای تمرین دور هم گرد آمده اند. آن ها ادعا می کنند که ساخته های ناتمام و استفاده نشده ی ذهن یک نویسنده هستند و داستانی را طلب می کنند که جزئیات زندگی هر کدامشان را توضیح دهد. این شخصیت ها در صحنه های پیش رو با مخالفت ها، قطع کردن صحبت یکدیگر و بحث های مختلف، نمایشی چندوجهی و متنوع را خلق می کنند. شش شخصیت در جست وجوی نویسنده، اثری کلاسیک و بسیار موفق است که وجوه و اشکال بی پایان واقعیت را مورد کنکاش قرار می هد و تمامی مخاطبین آماتور و حرفه ای تئاتر و نمایشنامه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
پیراندللو گستاخ نورپرداز به دنبال واقعیت... دلهرهی غریبی است. هر بار که پرده بالا میرود و نمایش شروع میشود، ترسی عمیق مرا فرامیگیرد و به رابطهی مرید و مراد میاندیشم. به رابطهی خونین رامکنندگان شیر و شیران مسلط قویپنجه، و اسارت هنرمند در تقدیر و دلهرهی رودررویی با اذهان بیدار و هزاران چشم مخفی که گمان با عمل یکی است.
اعمال هنرمند آثار اوست، وارد گود بازی میشوی و میدانی که اگر در نبرد خطرناک مبادلهی قدرتهای عریان حسی، نابلد باشی و موذی، پاره میشوی و در احساست میسایی و سرکوفته و ناتمام میمانی که هنر وادی عاشقان تیزبین است.
تئاتر میدان عملی است برای بررسی وجدان. تماشاگران بهظاهر بیگانه کیپ کیپ، نشسته بر روی صندلیهای مخمل قرمز. نمایش آغاز میگردد. چهرهها را در اتاقک نورانی پشت صحنه بزک میکنیم، نقاب به دست میگیریم و در زیر نقاب شخصيّتی که آیینهی ماست، حقایق خود و دیگری را بازگو میکنیم. همه رسوا میشویم: نویسنده، تماشاگر. همه وادار میشویم، علیرغم نحوهی زندگی شخصی، اهداف شخصی، ارتباطمان با زندگی و جامعه، در یک حادثهی غیرمنتظره و شگفتآور شركت جوییم.