- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 177216 - 65/3
- وزن: 1.00kg
شرح کتاب النجاه لابن سینا
نویسنده: فخرالدین اسفراینی نیشابوری
تحقیق و تنطیم: مقصود محمدی , عزت الملوک قاسم قاضی
ناشر: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
زبان کتاب: عربی ؛ مقدمه فارسی
تعداد صفحه: 558
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
قسم المنطق
سبحان من لا یعرف حقّ معرفته إلاّ بالعجز عن معرفته ولا یقضی حقّ شکره و حمده إلاّ بالقصور عن شکره و حمده ...». سپس متن کتاب با عبارت «قال الشیخ الرئیس أبوعلی الحسین بن عبداللّه بن سینا ـ قدّس اللّه روحه ـ» شروع میشود، و شرح کتاب هم با عبارت «قال الإمام الأجلّ الفاضل فخر الدین، قطب الإسلام والمسلمین، بقیّة المحقّقین، محمّد بن علی بن أبی نصر الإسفراینی، ثمّ النیشابوری، ادام اللّه فضائله ـ ...
مؤلّف متن کتاب نجاة، ابوعلی حسین بن عبداللّه بن سینا (428 ـ 370 ه ق)، ملقّب به شیخ الرئیس و مشهور به ابن سینا است. دانشمند، فیلسوف، طبیب، ریاضیدان ایرانی متجاوز از 120 کتاب و رساله تألیف کرده که مشهورترین آنها عبارتند از: کتاب قانون در طبّ، کتاب شفاء که در حکم یک دائرة المعارف فلسفی است، الإشارات و التنبیهات، دانشنامة علائی، نجاة و ... وی پس از مسافرتها و سختیهای فراوان در تاریخ 428 وفات یافت و در همدان مدفون گردید.
شارحان کتاب النجاة: 1ـ امام ابوبکر ابوعلی محمّد بن علی حارثان سرخسی؛ 2 ـ فرید خراسان، علی بن زید بیهقی؛ 3 ـ امام فخرالدین محمد رازی؛ 4 ـ میرزا ابراهیم پسر میرزا حسین حسینی همدانی؛ 5 ـ صدرالمتألّهین المولی صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی؛ 6 ـ فخرالدین محمّد بن علی بن أبی نصراسفراینی نیشابوری در گذشته 760، شارح کتاب حاضر. متأسفانه درباره شرح حال و شخصیت علمی وی اطلاعات زیادی در دست نداریم. میدانیم اهل اسفراین از نواحی نیشابور است که اسم قدیمی آن مهرجان بوده است.
بخش منطق کتاب نجاة با تقسیم «علم» به تصور و تصدیق آغاز میشود و با مباحث مغالطه پایان مییابد. اما بخش-های نه گانه منطق از هم تفکیک و بخش بندی نشده است... ابن سینا در این کتاب، بندهای مباحث و مسائل منطقی را با عنوان «فصل» از یکدیگر جدا میکند و از منطق ارسطوئی تنها به آن بخشها که در دانش فلسفه به عنوان مبادی مورد استفاده است، میپردازد و از پرداختن به مباحث غیر مربوط به فلسفه، مانند جدل، خطابه و شعر چشم پوشی میکند.
به طور کلّی در همه سر فصلهای متن کتاب با عبارت «قال الشیخ» و شرح با عنوان «التفسیر» و عبارت «قال أیده اللّه» شروع میشود و شارح، تعداد هفت فصل کوتاه در حدود چهار صفحه از اواسط کتاب را از قلم انداخته و همچنین در برخی از موارد به نظریات متفاوت منطق دانان دیگر اشاره نموده است. به خصوص شبهات و مناقشه های امام فخررازی، استاد خود را در موارد متعدد به تفصیل آورده و به حلّ آنها پرداخته است.
محققان محترم در مقدمة کتاب به معرفی پنج نسخه خطی موجود پرداخته و همچنین تصاویری از آن ارائه دادهاند. در متن کتاب نیز نسخهها مقابله شده و اختلاف نسخ در پاورقی ذکر گردیده است. همچنین در پایان، فهرستی از اصطلاحات بر آن افزودهاند.