- موجودی: موجود
- مدل: 198765 - 19/4
- وزن: 0.70kg
شاهین سپید
نویسنده: احمد احرار
ناشر: شباویز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 508
اندازه کتاب: پالتویی بزرگ - سال انتشار: 1368 _ 1367 - دوره چاپ: 8 _ 6
کمیاب - کیفیت : درحد نو - نو
مروری بر کتاب
مروری بر سرگذشت حسن صباح
آیین اسماعیلى از تشیع امامى منشعب شده و در روزگار خلفاى فاطمىِ مصر، که خود اسماعیلى بودند، رشد و شکوفایى بسیارى پیدا کرده بود. در آن عهد شمار زیادى از دانشمندان اسماعیلى ایرانى در ایران و مصر به کار تألیف آثارى در باب عقاید خویش مشغول بودند. آنان ضمن نشر دعوت و هدایت نوکیشان، به بازسازى و کارآمدى ساختار این آیین نیز همت گماشتند.
داعیان ایرانى در ترقى و توسعهى دعوت فاطمى و سازمان تبلیغاتى نیرومند آن نقش انکارناپذیرى داشتهاند. این کوششها در استحکام خلافت فاطمى در مصر و پیشبردن سیاستهاى خارجى آن نیز بسیار مؤثر بود. اما این پیوندِ تنگاتنگِ میان اسماعیلیان ایران و مصر، در اواخر قرن پنجم قمرى، با بروز تنازع مذهبى بر سر جانشینى خلیفه مستنصر فاطمى (487ـ426ق) از هم گسست و در پى آن، فرقهى تازهاى به وجود آمد.
سردمدارى این جریان مذهبى را حسن صباح بر عهده داشت. وى معتقد به حقانیت پسر بزرگ خلیفه (نزار) براى قرار گرفتن در جایگاه امامت اسماعیلیان پس از مستنصر بود و در اعتراض به غصب مقام نزار که به دسیسههاى درباریان و توسط برادر کوچکترش (مستعلى) انجام گرفت، خود را از پیکرهى اصلى تشکیلات اسماعیلى در مصر جدا کرد و دعوت مستقل اسماعیلى را در ایران بنیان نهاد.
این گروه مذهبى نو با نام نزارى شهره گشت. اندکى پس از پیدایش این گروه، محیط مساعدى براى گسترش و تبدیل آن به یک جنبش فراهم شد. با آشکار شدن آشفتگى ساختار سیاسى حکومت سلجوقى از یک سو و نارضایتى ایرانیان از نابسامانىهاى امور کشور، از سوى دیگر، دعوت نزارى مبناى یکى از مهمترین حرکتهاى عدالتخواهانه و بیگانهستیز مردم این سرزمین شد...
فهرست
نیشابور
اصفهان
ری
قاهره
الموت
رودبار