- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 116087 - 11/0
- وزن: 1.50kg
- UPC: 50
شاهکارهای هنر ایران
نویسنده: آرتور اپهام پوپ
مترجم: پرویز ناتل خانلری
ناشر: علمی و فرهنگی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 240
اندازه کتاب: رحلی گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1387 - دوره چاپ: 4
مروری بر کتاب
مصور - گلاسه
در سراسر تاریخ دراز و پرحادثه ایران که پر از انقلاب ها و پیروزی ها و شکست ها و کام و ناکامی هاست و همیشه در پی هر افول و نزولی صعود و ترقی پرثمری داشته هنر بزرگ ترین مایه و صفت خاص آن و هدیه دائم ملت ایران به تاریخ جهان بوده است.
صفات خاص هنر ایران چیست؟ در درجه اول آنکه به زندگی پیوند نزدیک دارد و تاروپود آن از تجربیات بشری یافته شده است. آنچه را خوارمایه و بازاری است، می آراید و زیور می بخشد و مقام شاهی و خدایی را می ستاید. در همه دوران باستان هنر ایران نیروهای آسمانی را می جوید و می کوشد تا به وسایلی که دارد با این نیرو ارتباط بیابد، از او یاری بخواهد، قهر و خشم او را فرو بنشاند، و او را مدح و ستایش کند. از قدیم ترین زمان، اگرچه هنر امری عادی و معمول بود، ایرانیان برای زیبایی مقامی بلند قائل بودند. در طی قرن ها همیشه ذوق و فهمی عام و استادانه مایه ترقی هنر بود. حمایت شاهان که نسبت به هنر دل بسته و کریم بودند، پیوسته وجود داشت و زیبایی همیشه و در هر امری به مقام عالی میرسید. شاعران عارف، جمال را مظهر الاهی می شمردند، و این عقیده و ایمان در ذهن بسیاری از هنرمندان نیز وجود داشت.
هنر با زندگی پیوسته بود و انواع هنرها نیز با یکدیگر پیوند داشتند. شیوه تجزیه و تقسیمی که امروز معمول است شاید در نظر هنرمندان ایرانی عجیب می نمود. هر هنری از دیگر مشتق میشد. اغلب موضوع نقاشی و شاعری یکی بود و شاعر و نقاش هر یک نکاتی از الهامات ذهن خود را به دیگری القا می کردند. هردو در اجرای امر واحدی می کوشیدند و این قدر کم در بند شهرت و نام خود بودند که ایثار نفس و فروتنی ایشان برای ما موجب تعجب است. از هر صد شاهکار نقاشی ایران تنها یکی امضای نقاش را دربر دارد. هنر ایران هنر گمنامی و بی نشانی بود و به این سبب در صراحت و صداقت و اعتبارريال پیشرفت شایان کرد.