درحال حاضر موجود نمی باشد
سیری در تصوف و عرفان ایران
- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 187614 - 90/3
- وزن: 0.31kg
0 ریال
سیری در تصوف و عرفان ایران
نویسنده: محمود عبدالصمدی
ناشر: شرق
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 125
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1361 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
اغلب محققین صوفى را مشتق از«صوف» مى دانند.صوف، یعنى پشم، صوفى یعنى پشمینه پوش و تصوف به مفهوم پشمینه پوشى است. علت انتساب این قوم به پشمینه پوشى این بوده که در قدیم برخى از آنها به قصد ریاضت جامه پشمى خشن به تن مى کردند.
از وجوه گفته شده، وجه اول صحیح نیست زیرا نسبت صفه صفى است نه صوفى.وجه دوم نیز درست نیست چون در این صورت باید نسبت آن صوفانى باشد نه صوفى.وجه سوم و چهارم نیز دلیل مناسب براى وجه تسمیه و اشتقاق صوفى و تصوف نیست.وجه پنجم نیز على رغم مشابهت با حال صوفیان راستین، دلیل محکم و عمیقى به نظر نمى رسد.خطا بودن تئورى ششم نیز از طرف خود مستشرقین، از جمله«نولد که-noldeke»، مستشرق مشهور آلمانى اثبات شده و نیکلسون و ماسینیون،مستشرقین محقق معروف در عرفان و تصوف نیز خطا بودن این نظریه را مورد تأکید قرار دادهاند و اصولا سوفى منسوب به حکیم است در حالى که صوفى راه و رسم مخالف با حکیم و حکمت دارد.
از میان نظرات ارائه شده، نظریه هفتم یعنى اشتقاق صوفى و تصوف از«صوف»به معناى پشم و پشمینه پوشى مناسبتر و مورد پذیرش اغلب محققین و علماى این فن است.تردیدى نیست که جوهره لطیف عرفان را عشق و هسته مرکزى تصوف را عرفان تشکیل مى دهد و تصوف و صوفى مسلکى، به عنوان یک قشر اجتماعى تنها نمود ناچیزى از عرفان حقیقى است که بعضا نیز انحرافاتى در جریانات صوفیانه سبب شده، تا چهره واقعى عرفان ناشناخته بماند و حتى به غلط از آن به اجتماع گریزى، انزواطلبى، درویش مسلکى و احیانا سحر و جادوگرى و اباحى گرى یاد مى شود.
اینک با مراجعه به منابع و مآخذ معتبر و الهام از سخنان عارفان حقیقى و صوفیان راستین، مفهوم واقعى دو واژه عرفان و تصوف را مورد بررسى قرار مى دهیم و به تفاوت و ارتباط این دو مقوله را هم، که در برخى نوشته ها و گفته ها یکى پنداشته مى شود به اجمال اشارهاى مى کنیم.
عرفان واژهاى است که با عنوان تصوف ارتباط نزدیک دارد، تا آنجا که گاهى آن دو به جاى هم استعمال مى شوند.لکن اگر با نگاه محققانه و عمیق به آنه بنگریم به تفاوت هاى ظریفى بین آنها پى مى بریم.اینک براى نیل به یک نگرش واقعى و دید وسیع و توجه دقیق به تفاوت عرفان و تصوف و عارف و صوفى آنها را به صورت کوتاه مورد بررسى قرار مى دهیم.
برچسب ها:
محمود عبدالصمدی
, تصوف
, عرفان ایران
, تاریخ تصوف
, ادبیات تصوف
, کتاب سیری در تصوف و عرفان ایران