- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 144792 - 82/1
- وزن: 0.20kg
سیاست هنر سیاست شعر
نويسنده: خسرو گلسرخی
ناشر: حامد
زبان كتاب: فارسی
تعداد صفحه: 70
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1357 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو _ نو
مروری بر کتاب
خسرو گلسرخي شاعر و نويسنده مردمي در روز دوم بهمن ۱۳۲۲در شهر رشت متولد شد٫ مادرش بانو شمس الشريعه وحيد نام داشت كه بعد از مرگ همسرش، خسرو و برادر دو ساله اش فرهاد را نزد پدرش حاج شيخ محمد وحيد كه در قم مي زيست برد. وحيد مرد مبارزي بود كه در كنار ميرزا كوچك خان جنگلي در نهضت جنگل جنگيده بود و بالطبع هنوز هم همان روحيه مبارزه در وجودش بود خسرو توسط چنين مبارزي تعليم ديد و تحت تاثير نظرات او قرار گرفت حتي شعرهايي به نام جنگلي ها و دامون در اين رابطه گفت (دامون به معني پناهگاه و انبوهي سياهي جنگل است).
اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم. هنگامی که مارکس میگوید: «در یک جامعه طبقاتی ثروت در سویی انباشته میشود و فقر و گرسنگی و فلاکت در سویی دیگر در حالیکه مولد ثروت طبقه محروم است.» و مولا علی میگوید: «قصری بر پا نمیشود مگر آنکه هزاران نفر فقیر گردند.»
در این دو گفته نزدیکی بسیاری وجود دارد و در این تاریخ میتوان از مولا علی به عنوان نخستین سوسیالیست جهان نام برد و از سلمان پارسیها و اباذر غفاریها. - در ایران انسان را به خاطر داشتن فکر و اندیشیدن محاکمه میکنند. این نوع برخورد با یک جوان یادآور انکیزیسیون و تفتیش عقاید قرون وسطایی است...
خسرو در اين سالها از ادبيات نيز غافل نبود در طي اين سالها اشعار و مقالات و نقدهاي بسيار بر آثار ادبي از سوي او با نام هاي غير واقعي و مستعاري چون دامون - خ ، گ - بابك رستگار - افشين راد - خسرو كاتوزيان به چاپ رسيد در اين زمان گلسرخي، با آموختن زبان فرانسه به طور كامل و زبان انگليسي در دوره دانشگاهي، دست به ترجمه هاي ادبي نيز مي زد.
تنها چيزي كه ميتوان به عنوان كتاب چاپ شده در ميان نوشته هاي او سراغ گرفت، مقاله اي ست با عنوان ” سياستِ هنر، سياستِ شعر” اين مقاله براي اولين بار به صورت جزوه از سوي انتشارات (كتاب نمونه) به مديريت بيژن اسدي پور انجام گرفت.
...غرض ، طرح معادلات ذهنی نیست که برای حلش ، خود طراح نیزامی ماند، هیچ مسئله ای بر تر از واقعیاتی نیست که با آن درگیریم آنچه را که دیگران در باب هنر و فرهنگی در آزمایشگاه ها از سر بیدردی نگاشته اند، می باید به موزه ها سپرد. ما فروده و در۔ گیری های خاص خود را داریم، نباید برای دل رضائی تعدادی به انگشتان یک دست نوشت، نمی۔ توان با خواب نماشدن و باچشمهای بسته خود را در پشت نام این و آن پنهان کرده باد تاریکی، درافتاد. می باید چشم و اندیشه دوجدان را به گردش در آورد…..