- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 182295 - 112/3
- وزن: 2.50kg
سنجش خرد ناب
نویسنده: مانوئل کانت
مترجم: میرشمس الدین ادیب سلطانی
ناشر: امیر کبیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 1272
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1390 - دوره چاپ : 4
کمیاب - کیفیت : نو ؛ لبه روکش کتاب زدگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
منطق استعلایی در کتاب نقد عقل محض کانت مبحثی است که در آن قواعد ذهنی پیشینی بررسی شدهاست. کانت منطق استعلایی خود را به دو بخش تحلیل و دیالکتیک استعلایی تقسیم کردهاست. ایمانوئل کانت از رشته راهنما استفاده میکند و میگوید که فاهمه یا درک همان قوه حکم کنندهاست که عملکردش همان مقولهها هستند. فاهمه در واقع قوه شناخت از طریق مفاهیم است که این عمل همان حکم کردن است و ذهنیات را به هم مربوط میکند.
سنجش خرد ناب یا نقد عقل محض اولین کتاب از سهگانه فلسفه انتقادی ایمانوئل کانت است که اولینبار در سال ۱۷۸۱ چاپ شد. این کتاب مهمترین اثر کانت است و درباره ویژگیهای خرد و حد و مرز توان آن در شناخت متافیزیک میباشد.کانت در این کتاب به بررسی انواع شناخت و تقسیمبندی مفاهیم و نیز بررسی محسوسات، فاهمه (یا ادراک) و خرد ناب پرداخته است. او در این کتاب خرد را از محسوسات و فاهمه جدا کرده و ویژگیهای عقل محض در شناخت متافیزیکی را شرح داده است....
خرد آدمی در رده ای از شناخت های خویش دارای این سرنوشت ویژه است که پرسش هایی سربار آن می شوند که آنها را نمیتواند کنار زند زیرا ابن پرسش ها بوسیله خود طبیعت خرد در برابر خرد نهاده می شوند ولیخرد این پرسش ها را پاسخ نیز نمیتواند بگوید.زیرا این پرسش ها از سراسر توان خرد آدمی فراتر می روند. خرد بدون گناه خود در این وضع آشفته گرفتار می شود. او ازآغازه هایی شروع می کند که کاربردشان درجریان تجربه پرهیز ناپذیراست.
وهم هنگام این کاربرد بوسیله تجربه به سانی رسا تضمین شده است. خرد با اینآغازه ها (چنانکه طبیعت اوایجاب می کند)همواره بالاتربه سوی شرط های دورترمیرود .ولی وقتی متوجه می گردد که بدین شیوه کارش همواره باید نا سرانجام بماند چون پرسش ها هرگز قطع نمی شوند. آنگاه خود را ملزم می بیند به اغازه هایی پناه برد که ازهمه کاربردهای ممکن تجربه ترا می گذراند. و با اینهمه چنان نامشکوک کننده می نمایند که حتی خرد عادی آدمی با آنها در توافق است.
ولی خرد از این راه به درون تاریکی و آخشیج ها سقوط میکند والبته میتواند ازآنها نتیجه بگیرد که می باید درجایی خطاهای پنهانی دربن قرارداشته باشند هرچند که اونمی تواند این خطاها را کشف کند. زیراآغازه هایی که بکار می گیرد چون از مرز سراسر تجربه برون می روند دیگر محک تجربه را برنمی شناسند اکنون رزمگاه این جدل های پایان ناپذیرما بعدالطبیعه نامیده میشود.