- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 172622 - 67/4
- وزن: 0.30kg
سنت ارسطویی و مکتب نو افلاطونی
نویسنده: حسین کلباسی اشتری
ناشر: کانون پژوهش
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 245
اندازه کتاب: رقعی لب برگشته - سال انتشار: 1380 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ کتاب با نایلون جلد شده است
مروری بر کتاب
نگارنده کتاب بر آن است اندیشههای فلسفی ارسطو و افلاطون، همچنین تاثیرات آنها را بر اندیشمندان پس از خود نقد و بررسی کند. مولف در ابتدای کتاب درباره سنت ارسطویی خاطر نشان میکند : مطابق تعریف، سنت ارسطویی، عبارت است از مجموعهای از نوشتهها و آثار ارسطو اعم از اصیل و غیر اصیل و شروح و تفاسیر مبتنی بر آنها که طی ادوار و ازمنه مختلف در بستر فرهنگهای یونانی مابی، سریانی، اسلامی و مسیحی تدریجا تکوین یافته و البته در هر دوره و عصری مختصات فرهنگی آنها را به خود گرفته و اکنون مجموعه عظیمی از رویکردهای مختلف و متنوع و بعضا متعارض و ناسازگار را پدید آورده است ...
سنت ارسطویی در مسیر پر فراز و نشیب تاریخی خود با یکی از حوزههای بس تاثیرگذار و مهم یعنی حوزه مکتب نو افلاطونی مشترکاتی یافته، بلکه در برخی فقرات ممزوج شده تا آن جا که حداقل تا مدتهای مدید امکان تشخیص و تفکیک این حوزهها از یکدیگر ناممکن مینمود. اصطلاح مکتب نو افلاطونی، اصطلاح جدیدی است و ظاهرا از قرن شانزدهم به این طرف رواج یافته و بنابراین در زمان شکلگیری این مکتب، پیروان و شاگردان آن خود به انتخاب چنین واژهای اقدام نکردهاند، اما میدانیم مفاد این واژه چنین نیست که گویی با این مکتب تصویری نو از افلاطون ارائه گردیده و لابد سایر تصاویر و تفاسیر عرضه شده از افلاطون کهنه تلقی شود. پیروان این مکتب با خواندن آثار افلاطون مطالبی را از خود و نوشتههای دیگران به آن میافزودند.
مکتب نو افلاطونی آخرین تلاش نظری فیلسوفان وفادار به سنت یونانی، در عهد یونانی مابی و آغازین سدههای ظهور و بسط مسیحیت بوده است. با بررسی و تامل در متون نو افلاطونی و تحقیقات تاریخی و فلسفی محققان نشان داده شده که این مکتب حامل مجموعهای از سنتها و عناصر فلسفی، عرفانی و دینی متعدد بوده که به طرز استادانهای با یکدیگر آمیخته و ترکیب شده و در نتیجه نمیتوان سهم و اثر هر یک از آنها را نادیده گرفت.
حضور و تاثیر عناصر ارسطویی از زمره اینهاست. و این نوشتار هم به قصد تاکید بر همین نسبت و ارتباط نگاشته شده و به عبارت دیگر فرض اصلی کتاب حاضر این بوده است که نشان دهد نسبت ارسطویی نه فقط در صورت و هیات مشائی و عقلی، بلکه حتی در صورت نو افلاطونی و اشراقی هم ظاهر شده تا آن حد که در مقطعی از تاریخ با آثار منحول ارسطو مواجه میشویم.
مطالب اصلی کتاب با این موضوعات سامان یافته است : شکلگیری سنت ارسطویی ، استمرار و بسط سنت ارسطویی ، فرهنگ یونانی و فرهنگ لاتینی ، سنت ارسطویی در غرب لاتینی ، سنت ارسطویی ، بازتابها و گرایشها ، افلوطین، بزرگترین متفکر مکتب نو افلاطونی ، مابعدالطبیعه افلوطین ، دیدگاه افلوطین درباره انسان ، فرفوریوس، اشاعه دهنده مکتب نو افلاطونی و میراث مکتب نو افلاطونی .