- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 198104 - 74/6
- وزن: 1.10kg
پدیدآوردنده | |
نویسنده | هرولد شونبرگ |
مترجم | پرتو اشراق |
ناشر | ناهید |
وضعیت کتاب | |
وضع ظاهری | نو |
مشخصات | |
زبان کتاب | فارسی |
تعداد صفحه | 644 |
اندازه و نوع | وزیری گالینگور |
سال انتشار | 1395 |
دوره چاپ | 4 |
سرگذشت پیانو
نویسنده: هرولد شونبرگ
مترجم: پرتو اشراق
ناشر: ناهید
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 644
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1395 - دوره چاپ: 4
کیفیت : نو ؛ لبه روکش کتاب زدگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
پیانو کیفیت و منش موسیقی را از درون و بیرون تغییر داد. هنگامی که درنیمه قرن هجده در عرصه موسیقی ظاهر شد نگرش و ادراک آهنگسازان را عوض کرد بر ارکستراسیون ، هارمونی ، رنگ آمیزی و تصنیف و اجرای آثار تأثیر چشمگیری نهاد و بعد یک تحول همه جانبه به دنبال آورد .
با ظهور این ساز نو موسیقی اروپا از بن تغییر کرد ، به خصوص در آهنگسازی و رنگ آمیزی قدمی بلند به سوی تکامل آهنگین و نفوذ احساس و ادراک در بطن موسیقی برداشت ؛ و این به واقع یک جهش بود.از این رهگذر نوازندگان فرزانه ای به وجود آمدند که با شیوۀ مخصوص به خود رمز و راز نهفته در آثار مصنفان بزرگ را از لابه لای ورق های نت بیرون کشیدند و موسیقی واقعی را به گوش مردم رساندند . از آنن دوره تا کنون بیش از دو قرن می گذرد . کیفیت آثار و شیوۀ نواختن آن ها به لحاظ این ساز شگفت انگیز میان پیانو فورته و پیانیسیمو متغیر بوده ، از همان آغاز ارکسترها ، رهبران و آهنگسازان آن را با میل و رغبت پذیرفتند .
مطبوعات آمریکایی و اروپایی کتاب حاضر را یکی از مهم ترین تألیفات دنیای موسیقی قلمداد کرده اند ، که از موزار آغاز می شود و به وان کلیبرن ختم می گردد پیانو سازی بزرگ و زهی بود که با چکش های ظریف مکانیکی به صدا در می آمد . اختراع آن را به یک ایتالیایی که سازندۀ هارپسیکورد بود ، نسبت می دهند . این شخص که در خدمت شاهزاده فردیناند دومدیچی بود وقتی در ۱۷۰۹ اولین طرح های فنی را تهیه می کرد احتمالاً نمی دانست چه تحول عظیمی در جهان موسیقی به وجود خواهد آورد . در اوال قرن ۱۹ موزار و کلمنتی ، دو رقیب سرسخت شیفته آن شدند و تا آخر عمر رهایش نکردند.
بعد از اینکه چند میزان نواخت، جمعیت به هیجان آمد و همه با هم به صدای بلند گفتند: «آه! شورانگیز است.» به راستی چیزی شگفت انگیز و جادویی در حرکات ظریف او موج می زد؛ چهره جذابش همه را شیفته خود می کرد. وقتی پنجه بر کلیدها می گذاشت چه شوری برمی خاست، شوری خوش آهنگ، خوش طعم و لذیذ همراه با نوایی دل انگیز و قدرتمند.
ده انگشتش چون گروه همسرایانی بودند که بر افت و خیز امواج سوار می شدند و با چین و شکن ریز و درشت بالا و پایین می رفتند و صدای خود را همآهنگ با فراز و نشیب رها می کردند و کمال موسیقی را به نمایش می گذاشتند؛ آنطور که صاحبان انگشتان می خواست....
...سخن مادرباره پیانوست وتاریخ آن باموزار وکلمنتی آغاز می شود. اما برای آن دو، توجه به پیانوتااواسط دهه 1770 میسر نشد. در این کتاب شیرین نه تنها از ظهور پیانو می گوید، بلکه داستان دلچسبی از بزرگترین نوازندگان تاریخ موسیقی وسلوک عجیبشان بااین ساز تعریف می کند.مطبوعات آمریکایی .اروپایی حاضر رایکی از مهمترین تالیفات دنیا ی موسیقی قلمداد کرده اند، که از موزار آغاز می شود وبه وان کلیبرن ختم می گردد.بااین حال هدف کتاب حاضرجستجومیان همین خاطرات هست به این امید که آنچه غیر واقعی است دور بریزد وآنچه را که می تواند در روشن کردن تصویر نوازندگان بزرگ مفید باشد برگزیند.