- موجودی: موجود
- مدل: 171186 - 91/2
- وزن: 0.40kg
سازمان داعش
نویسنده: حسن ابوهنیه , محمد ابورمان
مترجم : حسن بشیر , حسین میر فخرایی
ناشر: دانشگاه امام صادق(ع)
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 190
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1398 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
بحران سنی و نبرد بر سر جهادگرایی جهانی
جنبش جدیدی که در دهههای اخیر و به ویژه پس از جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام بهوجود آمد، نوعی جهادگرایی است که ریشه در حرکت سلفیه دارد. «دعوت سلفیه از همان آغاز با واژه «گذشته» و «گذشتگان» همراه بوده است. این گذشته را نمیتوان نوعی تاریخگرایی محض دانست؛ بلکه همانگونه که تاریخ فرهنگبا تاریخ فرهنگی متفاوت است، تاریخ فرهنگ سلفیه با تاریخ فرهنگی سلفیه که نوعی از فرهنگگرایی بر آن حاکم است، متفاوت میباشد.
در اینجا همانگونه که تاریخ فرهنگی درصدد تبیین معرفتشناسی فرهنگی در طول تاریخ است و تاریخ فرهنگ را بیان نمیکند، بلکه خود این تاریخ فرهنگی است، تاریخ فرهنگی سلفیه، بهدنبال معرفتشناسی و تحلیل تاریخ ذهنیت حاکم بر جریان سلفیگرایی در ساختار فکری عوامل آن، چگونگی شکلگیری آن و سرانجام نحوه بروز آن در صحنههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در فرآیند تاریخ است».
گفته میشود نقطه آغازین سلفیگری به عصر «ابنتیمیه» بازمیگردد؛ اما در حقیقت، این رویکرد در طول تاریخ، تحولات نسبتاً زیادی به خود دیده است. بر همین اساس میتوان گفت طیفهای متعددی از سلفیگری وجود دارد. «در واقع، درحالیکه برخی دایره مکتب سلفیگری را چنان گسترده میکنند که همه اهل سنت را دربرمیگیرد و سابقه آن را به صدر اسلام بازمیگردانند و هر فرد را به دیدگاههای سلفی میخوانند، برخی دیگر آن را مترادف وهابیت دانسته و سلفیگری را دقیقاً وهابیت قلمداد میکنند. همچنین در عصر کنونی، جهان غرب نیز به جریانهای غربستیز و مخالف خود، عنوان سلفی بخشیده و میکوشد طیفهای اسلامی مخالف خود را در ردیف جریانهای واپسگرا و سلفی معرفی نماید، تا هم مورد تهاجم تبلیغاتی و نظامی غربیها قرار گیرند و هم بهعنوان گروههای سلفی و افراطی، از سوی جهان اسلام طرد شوند.
چنین وضعیتی موجب شده که در اطلاق سلفی و سلفیگری، دقت و معیار ویژهای در نظر گرفته نشود و همنوا با غرب و سلفیها که میکوشند از راه همپوشانی، دیگران را همراه با خود نشان دهند، بسیاری از گروههای اسلامی غیرسلفی، در ردیف سلفی مصطلح قرار گیرند. این در حالی است که نهتنها میان سلفیگری و فرقههای کلامی و فقهی اهل سنت تفاوتهای اساسی وجود دارد، بلکه درون سلفیگری نیز تضادها و تفاوتهای بسیاری دیده میشود که موجب ایجاد جریانها و طیفهای گوناگون «درونسلفی» میشود.
«دولت اسلامی عراق و سوریه» (ISIS) یا «دولت اسلامی عراق و شام» (ISIL) که امروزه خود را «دولت اسلامی»میخواند و نزد بسیاری از مردم جهان با عنوان داعش شناخته شده، یک سازمان تکفیری تروریستی است که بخشهای بزرگی از شمال عراق و شرق سوریه را در تصرف خود دارد. داعش یک سازمان تروریستی تکفیری است که تفاسیری رادیکال از اسلام را به عنوان یک فلسفهی سیاسی و تلاش برای تحمیل جهان بینی با توسل به زور بر مسلمانان و غیرمسلمانان ارائه میدهد.
داعش که ادعا میکند حاکم مشروع مسلمانان سنی در سراسر جهان است، به رهبری «ابوبکر البغدادی» از مجاهدین سلفی جدا شده از شبکه القاعده تاسیس شده و با دولتهای عراق و سوریه و دیگر گروههای شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده و آنچه را که به زعم خود دولت می نامد، در بخش بزرگی از سرزمین سوریه و عراق ایجاد نموده است.
این گروه اسلامگرای رادیکال علاوه بر عراق و سوریه بخشهایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود دارد و گروه های هم پیمان آن در نقاط دیگر جهان مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال هستند. پس از تسلط بر موصلِ عراق بود که داعش، بیانیه تشکیل خلافت اسلامی با خلیفگی ابوبکر البغدادی را صادر نمود و فعالیتهای حکومتی خود را گسترش داد و از جمله در شهرهای تحت سلطه خود قوانین و مقررات سختگیرانه جهت اداره امور وضع نمود.