- موجودی: موجود
- مدل: 201163 - 64/1
- وزن: 1.00kg
زیارت امین الله
نویسنده: محمدباقر تحریری
ناشر: حر - سبحان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 591
اندازه کتاب: وزیری سلفون - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مخبتین
زیارت و دعای شریف امین اللّه را نخستین بار ابراهيم بن محمّد بن سعيد بن هلال ثقفى ، محدِّث موثَّق شیعی قرن سوم در “کتاب الغارات” آورده است.ابن قولویه نیز در قرن چهارم در “کتاب کامل الزیارات” از امام رضا و او از پدرانش و آن ها از امام سجاد علیه السلام این زیارت را نقل کرده اند.
ابن قولويه قمّى، از برجسته ترين چهره هاى راويان شيعه در قرن چهارم هجرى است. اين كتاب از معتبرترين كتاب هاى روايى شيعه است كه پيوسته مورد توجّه علما و فقهاى شيعه واقع شده و روايات آن در منابع مهمّ روايى شيعه نقل شده و به آن ها استناد شده است.
وى يكى از بهترين شاگردان محمد بن يعقوب كلينى و از برجسته ترين مشايخ شيخ مفيد به شمار مى آيد. شیخ طوسی مشهور به شیخ الطائفه در قرن پنجم در “کتاب مصباح المتهجّد” که از کتاب های معتبر شيعه به شمار مى آيد زیارت امین اللّه را آورده است و مانند ابن قولویه در پایان این زیارت از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود:
«هر کدام از شیعیان، این زیارت و دعا را نزد قبر امیرالمؤمنین علیه السلام یا نزد قبر یکی از ائمه علیهم السلام بخواند، حقّ تعالی این زیارت و دعای او را در نامه ای از نور بالا برد و مُهر حضرت محمد صلّی اللّه علیه وآله را به آن زند و محفوظ باشد تا تسليم حضرت صاحب الزّمان علیه السلام كنند، و در روز قيامت اين دعا، با بشارت و سلام و تحيّت فراوان و كرامت ها و نعمت هاى بىپايان به استقبال آن مؤمن می آید إن شاء اللّه تعالى»
محمّد بن جعفر مشهدى از مشايخ بزرگ حديث در قرن ششم، این زیارت شریف را در “کتاب المزار الكبیر” آورده است. علی بن موسی مشهور به ابن طاووس در قرن هفتم در “کتاب مصباح الزائر” و “کتاب الإقبال بالأعمال الحسنة” این زیارت را آورده است. سید عبدالکریم بن طاووس برادرزاده علی بن موسی نیز در قرن هفتم این زیارت را در کتاب “فرحة الغري” آورده است. این کتاب در قرن یازدهم توسط علّامه محمدباقر مجلسی فرزند عالم عامل ملّامحمدتقّی مجلسی به فارسی ترجمه گردیده است.
شهید اوّل از فقهای مشهور شیعه، در قرن هشتم، در “کتاب المزار” این زیارت شریف را آورده است. شيخ تقى الدين ابراهيم بن على عاملى كفعمى در قرن نهم در “کتاب البلد الأمين” و “کتاب المصباح” این زیارت شریفه را آورده است.شيخ محمد بن حسن حُر عاملى از علماى بزرگ و از فقهاى برجسته شيعه در قرن يازدهم در “کتاب معروف وسائل الشیعة” و در “كتاب هداية الأمّة” که تلخيص “كتاب وسائل الشيعةگ است این زیارت و دعای شریف را آورده است.
علّامه محمّد باقر مجلسی در قرن یازدهم در کتاب “بحار الأنوار” این زیارت را ذکر کرده است. محدث کبیر شیخ عباس قمی رحمه اللّه زیارت امین اللّه را در “مفاتیح الجنان” نقل کرده است و قبل از آن آورده است:
«زیارت دوّم، زیارت معروفه به امین اللّه است که در نهایت اعتبار است و در تمام کتب مزاریه و مصابیح نقل شده است، علامه مجلسی گفته:
آن بهترین زیارت است؛ از جهت متن و سند بسیار معتبر است و باید در جمیع روضات مقدسه بر آن مواظبت نمایند. درباره این زیارت به سندهای معتبر از جابر از امام باقر علیه السلام روایت شده حضرت زین العابدین علیه السلام به زیارت امیر المومنین علیه السلام آمد و در کنار قبر آن حضرت ایستاد و گریست و این زیارت را خواند…
این زیارت شریفه هم از زیارات مطلقه محسوب می شود و هم از زیارات مخصوصه روز عید غدیر و هم از زیارات جامعه که در جمیع روضات مقدّسه ائمه علیهم السلام خوانده می شود.» زیارت امین اللّه، از طرق و اسناد مختلفی نقل شده که در برخی فرازهای آن، کمی اختلاف وجود دارد. در این کتاب، روایت مشهورِ زیارت امین الله، که از جابر جعفی از امام باقر علیه السلام است و در “کتاب مفاتیح الجنان” ذکر شده است، بهره خواهیم بود.
در “کتاب مفاتیح الجنان” در حکایتی که مرحوم شیخ عبّاس قمّی از حاج علی بغدادی نقل کرده است، وقتی حضرت صاحب الزمان حجّت بن الحسن عسکری وارد حرم شریف موسی بن جعفر و حضرت جواد علیهم السلام شدند به من فرمودند زیارت بخوان؛ گفتم آقا من قاری نیستم.
فرمود چه زیارتی برایت بخوانم؟ گفتم هر زیارتی که افضل است. حضرت فرمود: زیارت امین اللّه افضل است. حاج علی بغدادی می گوید حضرت مشغول به خواندن شد.