- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 162713 - 24/6
- وزن: 0.40kg
زندگی و هنر سزان
نویسنده: آمبرواز ولار
مترجم: اکبر معصوم بیگی
ناشر: نگاه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 384
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1369 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو ~ نو
مروری بر کتاب
مصور
مهم ترین جنبش مدرن هنری در سده ۱۹ میلادی، امپرسیونیسم بود؛ سبک نقاشی که از پاریس و در میانه سده ۱۹ میلادی به دلیل تضاد با هنر سنتی و قوانین سفت و سخت آن به وجود آمد. امپرسیونیسم در لغت به معنای دریافتگری، دریافت آنی یا حسی است و در واقع تنها یک سبک نقاشی نبود، بلکه رویکردی نوین به هنر و زندگی محسوب می شد.
نقاشان امپرسیونیست تغییرات گذرا و ناپایدار در طبیعت را ثبت می کنند که نخستین هسته آنها به وسیله کلود مونه، رنوار، آلفرد سیسلی و کامی پیسارو از نقاشان برجسته این دوره به وجود آمد. این هنرمندان نخست نام خود را انجمن هنرمندان نقاش مجسمه ساز و گراور گمنام گذاشتند و بعد از مدتی نام یکی از تابلوهای کلود مونه با نام امپرسیون طلوع آفتاب باعث شد تا کل گروه را امپرسیونیست ها نامگذاری کنند.
امپرسیونیست ها برخلاف دیگر هنرمندان پیشین نقاشی های خود را در طبیعت و در کل فضا باز طراحی می کردند. بیشتر موضوعات نقاشی آنها شامل طبیعت مانند درختان، دشت ها، کشتزارها و اقیانوس ها بود. بنابراین آنها بیشتر موضوعات خود را از فضای آزاد می گرفتند. همچنین این سبک از نقاشی تمرکز زیادی بر روی نور و انعکاس آن دارد. در سبک امپرسیونیسم، هنرمندان از ضربات قلم موی کوتاه استفاده می کنند و نقاشی را به صورت پرپشت و ضخیم رنگ آمیزی می کنند تا یک ایده یا احساس را خلق کنند.
یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان مدرن و از برجسته ترین نقاشان سبکهای امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم پل سزان بود. وی در ۱۹ ژانویه ۱۸۳۰میلادی در شهر اکسآنپروانس فرانسه دیده به جهان گشود. این نقاش برجسته فرانسوی توانست با سبک و آثار خود راه رسیدن به مدرنیسم سده بیستم را از نظر مفهومی و بصری هموار کند.
کارها و ایدههای وی روی توسعه زیباییشناسی بسیاری از هنرمندان و جنبشهای قرن بیستم به ویژه کوبیسم تأثیرگذار بود، بنابراین باید گفت که سزان علاوه بر اینکه بر روی نقاشان سده نوزدهم تاثیر گذاشت، تلاشها و روش کار وی تاثیرگذاری قابل توجهی روی هنرمندان سده ۲۰ از جمله پابلو پیکاسو و هنری ماتیس داشته است. بسیاری معتقدند پیکاسو در ترکیببندیهای سطوح و ماتیس در نحوه رنگ آمیزی تحت تاثیر این هنرمند فرانسوی بودهاند.
بنابراین نوآوریهای او چه در شیوه اجرای نقاشیها و چه در سبک، بعد نمایی، ترکیببندی و رنگآمیزی آنها بر هنر سده ۲۰ اثرگذاری بسیاری داشت به همین دلیل بسیاری از محققان و دانشمندان هنر، سزان را پدر هنر جدید یا هنر مدرن دانستهاند. این هنرمند فرانسوی که یکی از پیشگامان پساامپرسیونیسم بود، بیشتر برای تابلوهای طبیعت شناختهشده است. از ۱۸۹۰ میلادی به بعد، منتقدان و خریداران آثار هنری به آثار او توجه کردند و تابلوهای وی در بروکسل به نمایش درآمد تا اینکه در سالهای ۱۸۹۵ و ۱۸۹۹ میلادی نمایشگاهی تکنفره از آثار سزان در پاریس و در گالری آمبروآز ولار برپا شد و او را به جایگاه یک نقاش مهم هنر مدرن رساند. یکی از آثار سزان تابلوی ورق بازها بود که در ۲۰۱۱میلادی به وسیله خانواده سلطنتی قطر به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریده شد.
وی آثارش را در کنار آثار نقاشان دریافتگر به نمایش میگذاشت. در هر تاش قلمموی سزان ساختاری استوار را میتوان دید. نوآوریهای او چه در شیوهٔ اجرای نقاشیها و چه در سبک ، بعدنمایی، ترکیببندی و رنگآمیزی آنها بر هنر سدهٔ بیستم تاثیر شگرفی گذاشت.